zondag 22 april 2012

Halsketting of zoiets

T6
Hoelang is dat wel niet geleden dat wij hier nog iets geknutseld hebben?
Ik zal het u zeggen, keilang!
U moet weten -want niet iedereen volgt dat hier al van in 2006- ooit was dat hier een knutselblog. Bezigheidstherapie voor huisvrouwen, wat koken, wat in den hof werken, boekske lezen, kind voeden, beetje verven, beetje prutsen, af en toe iets naaien en geregeld iets knutselen. Zo leerde ik u onder andere stempels, enveloppen, kerstkaarten, placemattekes, inlegkruisjes en oorwormhuisjes maken.
Mijn interesseveld is altijd heel breed geweest.

Onlangs mailde ik het Nieuwsblad met de boodschap: U moet mij gewoon twee lege pagina's geven en ik doe de rest!
We mailden wat over en weer want ze begrepen niet meteen de bedoeling, maar toen ineens zei de bazin daar: Deal!
Ik zei: Goeie! (mij niet echt heel bewust zijnde van wat zo de etiquette is op de werkvloer gezien mijn huisvrouwenbestaan) en binnen twee weken komt de derde aflevering er aan.

De foto hierboven is van de eerste aflevering, ik dacht: Ik leg dat knutselprojectje hier ook een keer uit. Back toe het huisvrouwengeblog!
De lente komt er aan, wat opruimen, winterkleren opbergen, kasten voorzien van verse zakjes lavendelbloemetjes, kleding die niet meer gedragen wordt naar de kringloopwinkel brengen STOP rewind! Neem één van die t-shirten terug uit de zak van de kringloopwinkel, zoveel te groter zoveel te beter en zet uw strijkijzer even aan de kant. Knutseltime!

Naamloos-1
1. Knip de zoom en bovenkant van het t-shirt.
Plooi de onderkant dubbel en knip stroken van ongeveer 3 cm.
Knip zo dicht mogelijk tegen de zijnaad.
2. Trek elke strook uit zodat de stof oprolt, dit effect willen we!
3. Rol de zijnaad op.
4. Gebruik een strook van de bovenkant om de ketting vast te maken.
De andere zijnaad is los en zit aan de achterkant van je hals.

Dit kan dus echt iedereen, niet dat ik jullie onderschat.

Naamloos-2
Omdat we nu goed op dreef zijn maken we van de overschot een vlaggenlijn.
Uit de bovenkant en de mouwen van het t-shirt knippen we driehoeken en die stikken we vast tussen de dubbelgeplooide zoom*.
Ik naaide er nog een extra kantje tussen als streverij, maar dat kan u gewoon overslaan natuurlijk.
U wordt niet van de ene op de andere dag een perfecte huisvrouw.

vlaggen
Het Vlaggenlint Der Perfecte Huisvrouw

Foto's:Elza D

52 opmerkingen:

  1. Mooi! Die ketting en de vlaggetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tof zo'n 'ketting' heb de link op pinterst geplaatst http://pinterest.com/pin/18577417183143060/

    Ik ben zelf een tijdje geleden aan zoiets begonnen, maar had hier nog lichte tricot liggen en wou het dus daarmee maken, maar nu zit ik een beetje vast kwestie van die 'sluiting' te maken :/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nanka22.4.12

    Hoe komt da da der bij u uitziet als een funky ketting, en bij als een oud kapotte vod?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem24.4.12

      Ik heb hem gemaakt, zelfs tweemaal. De eerst leek ook op een kapotte vod. de tweede heb ik helemaal anders aangepakt. neem de rug van de t-shirt en neem het in de lengte. de stroken in de lengte knippen en dan gaat het wel. Wel nog samen te stikken want je hebt geen zomen aan elkaar.

      Verwijderen
    2. Anoniem25.4.12

      denk dat het vooral te maken heeft met het soort stof die gebruikt wordt, mijn pogingen zien er ook uit als vodden, maar eens ronde de nek gehangen zie ik dat zelf niet meer, een ander denkt er maar het zijne/hare van :-D.

      Verwijderen
  4. Yeah! Menig vlijtige Vlaamse vrouw kan weer aan het werk. ;)
    Maar hel, dat groen jong! Dat priemt bijna mijn oogbollen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klunsje23.4.12

    Iedereen zeg je?! Ik versta de tweede stap al niet :-( plooi de onderkant dubbel, eum, in de breedte of de lengte?! Help, ik zie het niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem24.4.12

      Ik zit ook al vast bij stap 2. :-S

      Verwijderen
  6. mooi zeg,ik ga dat met de kids van de klas maken voor moedererkesdag. Lijkt me een tof kadooke.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. God, wel vermoeiend ;-) . Heb ook al een kookboek over hoe ik een goddelijke huisvrouw moet worden... Gelukkig heb ik alle tijd! (!@#$%^%$)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben ook huisvrouw, creatief en bepaald goed voorzien van grijze massa in mijn bovenkamer maar ik vraag me hetzelfde af als nanka ... hoe komt het dat het bij u eruit ziet als een toffe ketting en bij mij als een vreselijk zwaar ongeval tijdens de knutselles?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, het juiste t-shirt gekozen?

      Verwijderen
    2. Anoniem24.4.12

      ik heb het ook twee keer geprobeerd. De eerst keer lukte ook niet. De richting van de stof is belangrijk. misschien best eerst een klein lapje uitknippen en zien langs welke kant hij mooi opkrult. Ik heb al complimentje gehad met de mijne, bloedrood is die.

      Verwijderen
  9. Oei dat ga ik proberen, zier er leuk en easy uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is mooi! Ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Joepie! Back to the good old times! En nu uw moestuin-tips nog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. kaatje23.4.12

    Net gemaakt en tis super. Nog meer van dat aub:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tof enzo maar ik wil eigenlijk weten waar uw groen golfke van komt want ik heb er ook één van doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, in ieder geval is het er eentje van vorig jaar.

      Verwijderen
  14. Ik begrijp de tweede zijnaad niet, waar blijft die? Ik zie hem niet op de foto...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zit achteraan in je nek, je draait de ketting twee keer rond.

      Verwijderen
  15. Tof recycle-idee, en je blog weer helemaal back to the roots gekatapulteerd hiermee. En 2006, volg ik je al zo lang, wow seg, en ge zijt nog altijd interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Héhé, mijn collega's lezen de weekendbijlage van het NB gewoonlijk en als ze uw stuk dan tegenkomen gillen ze: hier sé, is dat niet Madame Chacha? Het is Zsazsa, zeg ik dan. Waarna ze uwen uitleg beginnen te lezen en concluderen dat ze er niks van begrijpen. 't Zijn geen knutselaars vrees ik. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze is leuk! Zo op zoek naar oude shirts, ruimt ook direct lekker op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mor naaien is toch ok knutselen???

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De extra bijlagen bij het nieuwsblad worden al bijgehouden... ben benieuwd wat je ons nog gaat aanleren!!
    In ieder geval, doe zo voort en geniet er met volle teugen van!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De dag dat ik de perfecte huisvrouw word, vergaat de wereld ben ik bang ;-) Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het afgelopen jaar al meermalen dacht: uit het raam met de fulltime baan en terug met de voeten de Hollandse klei in! (En dan bedoel ik dus: meer tijd om haken en te naaien en uw rokjes onder de knie te krijgen en investeren in zo'n toffe Bernina naaimachine van Van katoen etc) Maar goed, voorlopig nog even een fulltime baan en sparen voor een creatieve sabbatical? ;-)
    Grpet,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik had ook zo ineens het gevoel dat ik een oud mensch word, volgen wij u tocht naar perfectie al bijna 6 jaar??? ..... mannekes toch. straks is't bomma zsazsa... ik ben blij eindelijk nog eens een echt knutschelidee te zien staan, daar wordt nen oude mensch vrolijk van. nu gauw kijken in de kringloopzak of er iets geschikt in zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk idee, zowel hier als in 't Nieuwsblad. Misschien moet ik terug een beetje tijd maken om de krant te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hi hi , mijn ventje vind het nogal leuk om met bedrukte t-shirts rond te lopen in vrije tijd, op zich niks mis mee maar manlief doet deze ook aan om te slapen en dan gaat het over een print van één of andere bouwfirma of van de keurslager. Wat een geweldig excuus ontdek ik hier nu, wat gaan dat aantal t-shirt deze komende periode eens goed halveren, merci

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi groen, mijn lievelingskleur, maar eh, is daar niet stiekum en nog niet zo heel afgedragen shirtje gebruikt? Ik geloof nooit dat al die vodjes die ik hier heb liggen zoiets moois gaan opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel wijs! En nu ik toch de schaar in de hand had, maakte ik van een kapotte (kinder)legging nog vlug een grungy armband ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem23.4.12

    Merci hé. Lees namelijk niet alle kranten en het blog vind ik heel erg leuk om te lezen. Alsof je bij iemand op de koffieklets bent geweest. Overigens heeft mijn dochter afgelopen week zulke soortegelijke oorbellen gemaakt. Ze is er supertrots op. Nogmaals merci.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  27. tof idee, jammer dat ik geen t shirt bezit in zo'n schoon kleur, alleen grijs en wit hier... ook een vlaggenlijn is maar een somberen bedoelingen met die 2 vrees ik

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oei oei, dat is een brug te ver voor mij, kettingen van t-shirts...zucht...en zelf inlegkruisjes maken, brrrrrrrrrrrrrr.....bijna griezelig...
    Voor de rest doe jet het retegoed.
    Katrien.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wij (mijn dochter Maud van 5j en ik) hebben je "2de aflevering" al uitgetest én goed gekeurd!! Dat was het recycleren van paaseieren (zeer lekkere koekjes!) en het zelf stikken van het koekenzakje. En met "zelf" bedoel ik ook de dochter zelf!! Manman, was ze fier dat ze mama's naaimachine mocht gebruiken :) We kijken al uit naar aflevering 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Tjonge,... je moet maar op het idee komen zeg!!! Heel leuk!!! En ik heb nog een uurtje voor de kinderen thuis komen eten en ik weer naar mijn werk ga, ik ga direct aan de gang!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gino en Dodi24.4.12

    Dju, heb de tweede aflevering gemist. Zet je dat ook nog op uw huisvrouwenblog? Kwestie van vijgen na pasen een betekenis te geven... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gelukkig heb ik sinds kort een baan buitenshuis (betaald hebben ze me nog niet) en ben ik officieel huisvrouw af. Dat bespaart me dit geknutsel. Daar heb ik namelijk niet zo'n aanleg voor. Toen ik nog huisvrouw was (drie weken geleden, dus) was ik ook niet zo ideaal geloof ik. (meldt zij vanuit haar rommelige en viezige huis)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Vorige week een klein stukje in de flair, deze week een groter stukje in de libelle, MET een kortingsbon om uw boek te kopen...ma hé ik heb het al (jaja eentje van den eersten druk ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Anoniem25.4.12

    wat een leuk idee weer, ga ik zeker es testen met 1 van de t-shirten die me nie meer passen (ben nl 20kg kwijt) dus daar zit heel wat halsketting in denk ik :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Anoniem25.4.12

    Deze voormiddag gemaakt, op een kwartierke klaar met een T-shirt van mijn man van zeker meer dan 10 jaar oud, en de halsketting ziet eruit als nieuw! super idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. En nu nog ne keer met zelfgedraaide pasta?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Anoniem25.4.12

    Woeha ... ideaal om af te kicken van m'n wintersjaaltjes ware het niet dat ik een working mom ben die onder de weg naar de creche net de dit jaar drastische kringloopzak in de kleercontainer heeft gedropt ... dju toch

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Anoniem26.4.12

    Yesss! Gelukt! Ik heb de ketting wel nog over stoelpoten moeten spannen om hem een beetje op te rekken. Een xl t-shirt in plaats van een xs t-shirtje is misschien een beter idee volgende keer... Bedankt Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. your necklace looks great, is there any English version of your tuto ??

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem27.4.12

    I took the liberty of translating it for you... But of course, all possible errors in this translation are my fault, not Mme Zsazsa's!

    1. Cut off the bottom seam and the top half of the T-shirt. Double up the remaining part and cut strips of about 3 cenitmeters (about 1,2 inches). Cut as close as you can to the side seam.
    2. Stretch every strip until the fabric curls in, this is the effect were looking for!
    3. roll up the side seam
    4. Use the top strip to bind the necklace together. The other side seam (through which you cut) is loose and is at the back of your neck. (In a later comment Mme Zsazsa further explained: 'You turn the necklace round twice.' which I interpret as 'you wrap it around your neck twice so that the loose side seam is also at the back of your neck'.)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Anoniem28.4.12

    Ik volg je blog al geruime tijd en nu zag ik je eindelijk in de Flow staan! Dat werd tijd want Nederland moet ook nodig kennis maken met de Madame, jippie!
    Super idee voor de ketting. Ga hem zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Aan het solliciteren voor een tv-programma? Het zou je in elk geval gegund zijn, mijn papa is op zoek gegaan in de krant en gaat ze voor mij sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. ah oef.. ik mistte uw veelzijdigheid en de knutsels voor jef en abel al !!

    onze virtuele buurvrouw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen