woensdag 2 mei 2012

De moestuin #2012 -Wilde plannen!-

voor
Ahum.
Het zit zo: Ik ging een nieuwe moestuin beginnen, op een andere plaats, veel groter ook.
Want tijd heb ik genoeg en de zon schijnt toch met hopen.
Of zoiets.

Dus ik deed iets wat ge nooit moogt doen, ik eerde het kleine niet en dacht alleen nog aan het grote.
Dit weekend keerde ik schoorvoetend terug naar mijn hofke.
Overal netels en ander overweldigend groen was mijn straf.
De wilde plannen opgeborgen tot in het najaar, maar wèl met de bedoeling om het hofke dit jaar zo bomvol groenten te zetten dat het zelfvoorzienend zou kunnen genoemd worden.

potjes
Ik ga dat goed moeten aanpakken. Wat hier geregeld fout gaat is dat ik té enthousiast onkruid wied en zaailingen gewoon keihard uitruk, elk jaar opnieuw. Nog iets wat vaak de oorzaak is van mislukkingen, de regen. Ik zaai en plant en dan begint het daar te regenen, dagen aan een stuk en als ik dan terug in dat hofke kom dan staan de papavers zò hoog en is er geen spoor meer te bekennen van mijn met zorg uitgeplante/gezaaide groenten of er moest een dikke vette slak op zitten.
De oplossing van deze twee problemen?
Pottekes!

gezaaid
Vanaf dit jaar wordt alles dat niet per se in de volle grond moet gezaaid worden in pottekes gezaaid. Die pottekes verhuizen pas naar buiten wanneer ze groot genoeg zijn om het echte leven te trotseren.
Uiteraard na een afhardingsperiode, ik schreef daar vorig jaar al iets over, waarschijnlijk net hetzelfde of compleet het tegenovergestelde als wat ik nu allemaal vertel. Alleen gekken en koeien veranderen nooit van gedacht.
Ik bedacht nog meer, op elk potteke staat met een onecologische, onuitwisbare stift geschreven wat er in zit. Ha hoe slim!
En als die pottekes dan uitgeplant worden dan staan er al ander vers gezaaide pottekes te wachten op lege plekken die vrijkomen waar nu radijsjes, sla, worteltjes en ander rap groeiende groenten staan.
Of wacht, nog beter, ik ga sla, radijsjes, worteltjes en bietjes zetten bij inieminiekooltjes die pas in de zomer tot volle was komen, zodat ik niet moet staan draaien bij het volle wortelperk terwijl het kolenperk amper gevuld is.
Man, wij gaan bieten eten van de zomer!


de planning
Dat gaat natuurlijk in het gedrang komen van mijn vruchtwisselschema, vruchtwisselschennis!
Maar ja, dat is dan maar zo hé, onderzoekend tuinieren doen wij hier, precies de Freinetschool.
Ik kan daar dan misschien binnen een paar jaar een boekske over schrijven, Allemaal groenten, of zoiets.

tijdens
Buiten in pottekes zaaien, zaaide ik ook al in de volle grond, worteltjes, peultjes, erwtjes, ajuin en bietjes.
Wij gaan écht veel bieten moeten eten van de zomer.
Ik ga deze zomer ook eens een poging doen om àl de courgettes op te eten,
gelijk in alle 67.
Gelukkig vond ik vorig jaar hét courgettegerecht.

Bon, ik noteer voor Het Moestuinplan 2012
-Alles bomvol zetten
-Alles opeten
Komt allemaal goed, dat worden spannende weekmenu's!


nieuwe moestuin
Ah ja, de moestuin #2013, die gaat hier zo ergens komen.
Ik laat u mijn plan eens zien.

Plan
Ziet ge het, zo ongeveer in het midden en een keer of zes groter dan het nu is.
Bij deze plaats ik een vacature voor vriendinnen zonder tuin met groene handen en veel honger.

Maar eerst moet ik nog een adoptieadres vinden voor Onze Ramon die een beetje staat te verkommeren sinds zijn enige vriend ons verliet.
Iedereen heeft hier meer vrienden van doen.

54 opmerkingen:

  1. Oh, ik ben zo jaloers op uwen hof. Moest ik er de plaats voor hebben, dan zou ik dat waarschijnlijk ook wel allemaal willen doen. Helaas (of gelukkig) hebben wij alleen plaats voor 2 kippen en nog wat gazon voor de kinders. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben dit weekend samen met mijn 16 jarige zoon een moestuintje begonnen, om te beginnen, hij heeft al grote plannen voor als het allemaal lukt ;-) vrijdag boeken besteld over moestuinen en dit weekend al begonnen met planten enzo, zo onstuimig dat we zijn niet kunnen wachten tot we er iets meer over weten he! maar ik ga hier bij jou is kijken voor meer uitleg se! dan zal het wel goekomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat boek van 'Allemaal groenten' dat wil ik nu al zelfs bestellen, zou echt fantastisch zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan negentienvijvenegentig!

      Verwijderen
  4. http://kribbellijntjes.webalicious.be/?p=1043

    Dit wordt mijn tuinexperiment dit jaar. Maar de regen werkt alvast de droom van een gespreide oogst tegen, potverpillekens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook courgettes: groene lange, groene bolletjes, gele lange en gele bolletjes. Bolletjes zijn leuk om te vullen, geel en groen mixen in schijfjes zorgt voor een mooie kleurencombinatie. Ook een lekker recept van de colruyt met courgette:http://www.colruyt.be/colruyt/static/culinair/recept-nl.shtml?2916&5&0 (met verse champignons). Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ook een oplossing: een serre! Wij aten dit jaar al eigen bloemkool: http://villaspeelmama.blogspot.com/2012/04/ze-was-lekker.html
    heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grietje Plaetinck2.5.12

    oh, ik ging dit jaar starten met een moestuin. Maar ik heb precies de trein weer gemist. Wanneer begin je nu eigenlijk om in volle grond (zonder serre, zonder plastiekskes) iets te zaaien. Wanneer komt da boekske 'allemaal groenten' ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nu kan je in volle grond zaaien ;) Ge zijt nog niet te laat ! Geen goei excuus dus ...

      Verwijderen
  8. Volgende keer gewoon met potlood op de potjes schrijven, dat blijft hier altijd nog het beste leesbaar in de zon en regen! En ik wil heus uw vriendin zijn, mocht u wat dichterbij komen wonen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. met zo'n uitzicht zou ik meer naar de omgeving kijken waarschijnlijk dan naar de groentjes !!! Prachtig en uniek zicht !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem2.5.12

    Ik heb het grondplan van je tuin even bestudeerd en vraag me af wat je in het midden (rondje) gaat zetten.... Het plan ziet er misschien wel nogal decoratief uit maar ik vraag me af of het niet interessanter is om de verschillende soorten groenten in rechte vlakken te leggen en niet zo van die 'veldjes' met vloeiende lijnen. Dat ziet er natuurlijk (op papier wel mooi uit) maar ik vrees ervoor dat het makkelijker is om bv aardappelen op rechte lijnen te zetten en met rechte lijnen zit je ook niet zo met allerhande hoeken en kantjes die niet zo makkelijk bereikbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha maar lijnen zijn uit hé!
      Ooit al eens rechte lijnen in een natuurlijk landschap gezien?
      Ha neen hé, rechte lijnen worden gebruikt door Deftige Tuiniers die vooral Orde willen. :)

      Tussen de perken komen nog paadjes, dus het worden niet alleen die lijnen die vertrekken vanuit het midden.

      Wat op het midden komt weet ik nog niet, het najaar is gelukkig nog lang.

      Verwijderen
    2. googel eens op permacultuur, je kunt ook met stenen een mooi rond groentenrotonde maken ;) te zien bij Tegenlicht, programma van de vpro , veel succes en plezier ;)

      Verwijderen
    3. Mijn patatten staan nooit in rechte lijnen, al zou ik het willen!
      Kromme lijnen gaan vanzelf; véél makkelijker

      Verwijderen
  11. Goh, amai - daar een stuk oud tapijt overgooien in de winter, dan moet je niet zoveel onkruid uittrekken! Hier ook net in van die potjes gezaaid - met 't klein ventje, boontjes en erwtjes... de rabarber staat er nog. En chapeau voor het 2012 plan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En we zijn ondertussen al een tijdje 2012 - dus het 2013 plan - oef! ;)

      Verwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha, dat wieden en dan teveel uittrekken ken ik ... daarom vanaf dit jaar GEEN wieden meer tot iets duidelijk zichtbaar is (in de hoop dat het allemaal door het onkruid komt natuurlijk)
    veel succes met de bieten ... wij gaan ajuinen mogen vreten als alles wat ik gezaaid heb ook nog eens aanslaat lol maar geef toe, moestuinieren is ZOOOO leuk!!! Onze tuin n°8 is mijn grootste vriend (naast mijn naaimachine uiteraard)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Blij met nog eens een moestuinpost! Hier is de warmoes die ik eind maart - begin april al gezaaid had gewoon niet uitgekomen door 't geweldige weer. Dus ben ook in pottekes beginnen zaaien - ik dacht eigenlijk dat ge dat met alles kon doen, wist niet dat er ook groenten waren waarmee dat niet kan?!

    En amai, gij hebt niet alleen een schone tuin, maar ook een geweldig uitzicht! *beetje jaloers*

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oplossing voor de bietjes : bietensap maken, met nitraten, want die verhogen het uithoudingsvermogen spectaculair.
    http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/zijn-nitraten-in-groenten-nu-toch-gezond/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij veranderen koeien ook wel eens van gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jaloers... met n balkonnetje in de stad met uitzicht op balkon van de buren.... Vroeger had mn vader ook n moestuin, met in de zomer eindeloos veel courgette:-). Courgette kan gelukkig door veel sauzen en gevuld met rijst-gehakt is ook heel lekker. Succes met het vervolg!
    Groeten Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ja!! een tuinboek van u.. ik geloof dat ik nu al mezelf opgeef voor de eerste druk..
    Sinds dit jaar hier ook een tuin.. een heuze en heul grote!
    Het is spannend, maar ooh zo leuk..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ah, ik ben blij dat er weer over de moestuin geblogd wordt! Stiekem lees ik dat liever dan rokjes :-)
    Trouwens: ik zette dit jaar de erwten in potjes om ze wat voorsprong te geven en dat werkte bijzonder goed. Door het koude weer in april is de groei wel volledig stilgevallen, dus dag voorsprong. Maar het kan dus wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier was/is er ook een moestuinplan, ik ga alleen dringend in gang moeten schieten !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier is de moestuin onder lichte druk van mijn dochter verleden jaar omgegooid en tot Wilde Bloementuin vernoemd. Papavers horen daar juist in! Was een groot succes! Misschien ook leuk voor plan 2013? Alles opeten gaat toch niet lukken! (3 weken alleen boontjes, 3 weken alleen bieten, etc, tot de groenten uw neus uit komen)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha, die fijne potjes! Ze schimmelen alleen wel hier, leek me toch minder goed voor het opkomend groen, dus heb ze wat eerder in de tuin gezet dan verantwoord bleek. Benieuwd hoe jij dat gaat ervaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Joehoe! Eindelijk weer moestuinberichten! Hier verzuipen de zaailingen in de regen en de kou, want plaats voor pottekes binnen hebben we eigenlijk niet. Maar desnoods koop ik dit jaar plantgoed, want vol zal hij staan, de moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En zelfs een plekske om te rafotten in de nieuwe tuin. Ge gaat nogal spieren krijgen als ge dat allemaal nog gaat aanleggen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Euh en is dat ook al sponsering al die potjes, want dat kost toch ook wel iet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel neen dat viel goed mee, ik denk 2,5 euro per twaalf ofzo.
      Het merk weet ik zelfs al niet meer. ;)

      Verwijderen
  26. ik heb al zoveel tips van u gehad waar ik veel aan had. ik zal u ook eens ene tip geven sé... Ivm die pottekes : http://www.mooisvanme.blogspot.com/2012/03/zaaitijdtips.html

    voila!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat vorig jaar geprobeerd, maar al die gazetten gingen bij mij aan elkaar plakken.
      Ik ga het ook eens proberen met wc-rollekes, want eigenlijk is turf helemaal niet milieuvriendelijk.

      Verwijderen
  27. Ziet er goed uit! Het klinkt in ieder geval al super indrukwekkend! Succes! Enne, laat dat boek maar komen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. kunde genen deal sluiten met Bartel die op nr 10 staat ?
    De eersten en de laatsten de handen in mekaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ja, zo moestuinier ik al jaren en zet groenten tussen mijn vaste planten, erg leuk en weldoende

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mijn vraag....waar in godsnaam laat je al die potjes met je opkomende plantjes, mijn vensterbank van de badkamer staat vol tomatenplanten (en ze zijn nu bijna 40 cm hoog), mijn zoon zijn bureau staat vol courgettenplanten ...en de rest staat in de gang, het lijkt wel een tuincentrum bij ons...vreselijk gewoon...volgend jaar koop ik weer planten in de aveve, denk ik.Maar goed van nu voort mag het bijna in volle grond ...als er maar wat meer zon scheen...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Even een vraag: ik heb heel enthousiast veel Chinese kool zaadjes in een grote pot gezaaid. Nu zijn er misschien wel 100 plantjes uitgekomen. Hoe dun je zoiets uit? Tips zijn welkom op mijn blog (alvast bedankt!):
    http://dingendiefijnzijn.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Al worstelend door het Vlaams denk ik dat ik de hoofdlijnen van dit relaas wel enigszins heb begrepen. Woeste plannen! Zef doe ik het andersom, ik begon groot en ga elk jaar kleiner, dit jaar zelfs op slechts één vierkante meter! Dus het paardje gaat weg? We lezen hier nooit zoveel over jouw veestapel? Tenminste niet sinds ik ben ingeplugd! En dat boek, ik zou het 'allemaal potjes' noemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. dat boek bestaat al, 'de eetbare tuin' van alice(?) fowler. Wel een aanrader verder, al heeft ze uw idee gestolen..
    op youtube zijn ook bbc uitzendingen van haar en haar tuin te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. charis4.5.12

      Die is ge-wel-dig ! Echt een aanrader om ideeën te kopiëren

      Verwijderen
  34. Goe bezig gij! :)
    Nog efkes wachten en ge kunt zelf groentenmanden beginnen samenstellen.

    Zal ik nog efkes openlijk bekennen dat ik stikjaloers ben op uw lap grond. Homai!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Gij zijt slimmer geweest, mijn pottekes dus met ne gewone bic opgeschreven en nu, na al die regen, geen sporen meer van die bic, euh dus wat zit er nu allemaal weer in? Ziet er goed plan uit, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. alez zeg, onecologische stift in de grond stoppen. En waarom neemt ge geen wc-rollekes eigenlijk feitelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. ZO!!! Goed bezig...
    Voor tips over "hoe word ik een tomaatje?" zie mijn blog ;) huisliefhuis.blogspot.com
    Moestuin ze! Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Zeg madame, hebt gij nog wel tijd voor 'Allemaal groenten', nu binnenkort uw tv-programma 'Start to stitch' wordt opgenomen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. wat een plan - 'den overschot' stuurt ge maar naar mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik heb geen hof en ik wil desnoods wel gras leren eten om uwe Ramon gezelschap te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. tip voor een eventuele courgette-overschot: ik at op een chambre d'hôtes in frankrijk courgetteconfituur met gember, en awel, dat is zowaar kweeniehoelekker. ambachtelijk gemaakt door de heer des huizes-annex-confituurmaker. probeert da maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Als we nu eens courgetterecepten beginnen uitwisselen... bij ons wordt daar ook wel wat in gevarieerd maar den topper blijft de soep! Eigenlijk is da gewoon dikke puree van ajuin, courgette, melk en bouillonblokskes....mixen, diepvries in en lekker opwarmen met veel melk of water; echt lekkere en makkelijke soep!

    Die pottekes, awel ik heb daar altijd al mijn twijfels over gehad...ben benieuwd naar uw ervaringen!

    Het enige dat bij ons mislukt bij buiten zaaien is komkommer en daarom kopen wij dat ook in een plantvorm. ;-)
    Sinds vandaag pronkt hij in de iniminimoestuin:
    http://fetedesgamins.blogspot.com/2012/05/groenland.html

    Enne, amai uw lap grond...da's gewoon ineens nen hele wijkmoestuin! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. ziedetwel, ik wíst dat onder al die rokjes ergens een tuinblog verborgen zat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Als ge van uw paard niet vanaf geraakt hé, dan moet je daar gewoon een geitje bijzetten. Da's echt. Dat komt supergoed overeen. Ge moogt daar ook zelf gaan bijzitten, dat paard merkt het verschil niet eens. ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Anoniem8.5.12

    Hoeveel vierkante meter is uw complete tuin? Gewoon curieus ... ;)

    BeantwoordenVerwijderen