Twee weekminuten

weekmenu Ik dacht zo tijdens het mislukte foto's trekken van wat kerstversiering: "Laat ik anders ook wat mislukte foto's trekken van de voorbije weken"
En zo geschiedde.
Week 47 en 48, voila!

Het succesnummer van week 47 was de risotto met witte bonen, tomaat en dilleboter van Jonge Sla.
Het plezante van risotto is dat het perfect te recycleren is, ik zorg altijd voor wat overschot zodat ik er de dag nadien burgers van kan maken.
Zorgen voor een voldoende smeuïge risotto met lekker veel parmezaan en boter zodat het boeltje goed samenblijft, een keer door wat bloem, een keer door wat ei en een keer door wat broodkruim en de burger is klaar om te bakken.
Samen met wat gestoofde worteltjes en een champignonnenroomsaus was dat een geweldig lekkere maaltijd.
Voor iedereen ouder dan drie was er nog veldsla met wat nootjes en dadels in kleine stukjes.
De man kookt meestal op woensdag en beroept zich dan meestal op de donderdag veggiedagsuggestie van de Knack, vorige week zijnde gegratineerde prei met geitenkaas, ik zou toch graag hebben dat ze wat meer moeite doen daar bij de Knack, want serieus, dit was wel hele zware kost. En serieus²: zoete aardappels, terwijl de winkels vol liggen met pompoenen, komaan hé Knack, dat kan wel wat ecologischer!
Ecologie is toch hip?

De dag nadien was er nog wat overschot en omdat ik nu toch al "ecologisch" in de mond had genomen kon ik niet anders dan de overschot de dag terug op tafel de zwieren, de puber vond het prima, die is wel in to zware kost. Voor mezelf maakte ik er een coleslaw bij. Het recept daarvan is simpel, alles wat hard is en rauw mag gegeten worden in de keukenrobot fijnschaven, een dressing van mayonaise, yoghurt, mosterd en honing eronder en klaar. Verschillende varianten zijn mogelijk.
Ik dacht nog eens een burger te testen, maar ook de bioplanetkaasspinazieburger bleek maar iets voos te zijn. De donderdag passeerde dus zonder toeters of bellen.
De vrijdag bracht ik mottig door op de zetel, met een geweldige goesting voor frieten. Dat klinkt gelijk: zwanger! maar dat is het niet.
De frieten waren geweldig.

weekmenu Twee draaidagen deze week, onze twee laatste draaidagen van Allemaal Feestjes.
Eindelijk eens feestjes met wat mannen, zo kwam er ook meer mannelijke kost op tafel, de ene keer maakte Dorien falafels met serieuze looksaus *burp* en samosa's en de andere keer werd het de favoriete boterham van Elvis en Red hot chili croques.
Beide vergezeld met pintjes, dat hoort zo op mannenfeestjes.

Dinsdag iets meer verfijnds, pasta met traaggegaarde prei en gebakken champignonnekes en wat room en kaas en afgewerkt met geroosterde pijnboompitten.
En voor binnen een kwartier zitten de met bonen gevulde paprika's in de oven van Hugh Fearnley-Whittingstall.
Nu nog juist wat rijst koken, een slaatje maken en een potje zure room opentrekken.

Smakelijk!