Over een lelijke jas, lekkere soep en ook nog 10 aardpeerfeiten op een rij


Allereerst. Ik heb deze jas niet zelf gekocht.
Het was een kadootje van mijn vader.
Want ... hij vond dat echt een jas voor mij!
Ik vind het echt een hele lelijke jas, dus ik weet niet of het als compliment bedoeld was.

Feit is wel dat de jas ontzettend warm is én dat ik vind dat iedereen moet stoppen met te doen alsof hij/zij altijd
piekfijn rondloopt en op eender welk moment op de foto kan.
Want dat is niet! En iedereen weet dat eigenlijk wel, maar ge voelt u toch maar schoon elke keer een slons als er weer zo'n internetrolmodel met haar jurkje en gemanicuurde nagels aardperen staat te oogsten.
Gedaan ermee, we verwelkomen lelijke jassen, voze broeken, vettig haar en wat extra kilo's.
De feestdagen zijn tenslotte nog maar juist gepasseerd hé seg.

Goed dan, ten tweede: Iets over de aardpeer!
Door een reorganistie in de moestuin moesten de aardperen vertrekken, de vrijgekomen plaats werd ingenoemen door fruitbomen. Wat verderop in de moestuin is er gelukkig nog een bed met aardperen, stel je voor dat we vanaf nu zonder zouden zitten!


Van die emmers heb ik er drie!
Gelukkig zijn de varkens en ganzen aardpeerliefhebbers en ook mijn schoonmoeder kan er aardig weg mee.
Maar sinds Dorien in het voorjaar van 2014 zo'n twee keer per week geroosterde aardpeer klaarmaakte heb ik er een lichte aversie voor ontwikkeld.
Maandag ll. dacht ik ze nog eens een kans te geven, ik nam wat grote exemplaren mee naar binnen samen met een grote bundel peterselie en wat tijm.
Komt goed dacht ik, dat wordt een fris soepke.
Om de een of de andere reden kwam ik daarna achter mijn computer terecht en zo passeerde ik op flickr waar ik deze foto zag bij i.
Met voorsprong de lekkerste soep ter wereld: aardpeer en koriander. Ik zeg u: toeval bestaat niet!
i. geraadpleegd en een recept kwam mijn kant uit.

Hieronder doe ik het recept er ook nog eens bij, want ik weet niet hoe het bij u zit, maar ik heb graag exacte hoeveelheden.
Met een paar en een flinke scheut ben ik niks, ik wil cijfers!
Een recept met precieze hoeveelheden, want -dat had u vast al door- het is waarlijk een lekker soepke!
Ik zou nu niet meteen zeggen: de lekkerste soep ter wereld, met voorsprong dan nog, maar het is zeker en vast de lekkerste aardpeersoep ter wereld.

Misschien eerst nog iets over aardperen, want we zitten op deze moment toch tot onze knieën in het aardpeerseizoen.
Feit 1. Aardperen blijven best gewoon in de grond tot het moment dat je ze wilt klaarmaken.
Gaat het vriezen en wil je blijven aardperen eten, dan kan je wel al wat oogsten, of de grond goed bedekken met wat stro of een andere dikke mulchlaag. Dat geldt ook voor prei, pastinaken, schorseneren en alle andere dingen die onder de grond zitten.
Feit 1b. Het zou kunnen dat woelmuizen graag aardpeer eten, dat moet je proefondervindelijk ontdekken, moest het zo zijn kan je misschien wel wat knollen in veiligheid brengen tijdens de winter. Bv in een emmer met aarde die je bewaart op een koude plaats.
Feit 2. Als je oogst hou je best de grootste, mooiste exemplaren als plantgoed -grote mooie ouders maken eerder grote mooie kinderen dan schrale exemplaren- zo werkt dat nu eenmaal.
Die grote mooie aardperen stop je meteen in de grond, 15 cm diep en op 50 cm van elkaar in alle richtingen.
Oogst telkens alle knollen van één plant, elk knolletje dat achterblijft wordt immers een nieuwe 3-meterhoge plant. Zelfs de schillen hebben de neiging om een eigen gezin te stichten.
Feit 3. Een beetje compost zorgt voor nog grotere exemplaren dat ondervond ik dit jaar door het ene bed wel en het andere geen compost te geven.
Feit 4. Heb je wat houtasse dan mag je dat in het voorjaar ook over de grond uitstrooien.
De kalium in houtasse is goed voor alle planten die knollen en wortels aanmaken, het zorgt voor kleur, stevigheid en een goede bewaarbaarheid.
Feit 5. Geven de aardperen in de zomer teveel schaduw voor andere planten dan kan je de stengels inkorten tot op zo'n meter.
Feit 6. Je kan niet alleen de knollen eten, maar ook de nieuwe scheuten die in het voorjaar verschijnen. Dan moet je de grond rond de stengels wat ophogen (zoals bij asperges) of er een bleekpot over zetten zodat er geen zonlicht aan de stengels kan.
Feit 7. Voor de winter knip je de stengels af tot 20 cm boven de grond, laat de stengels maar gewoon liggen en in het voorjaar breng je de dorre stengels naar de composthoop. Het perfecte 'bruin materiaal' voor een evenwichtige composthoop.
Feit 8. Je hoeft niet speciaal naar een tuincentra voor plantgoed, de aardperen uit de supermarkt zullen het even goed doen.
Feit 9. Aardperen zijn lekker geroosterd en gebakken, maar ook rauw, in dunne schijfjes voegen ze iets lekker knapperigs toe aan een slaatje. Je kan ze ook fermenteren of er een chutney van maken.
Aardperen moeten niet geschild worden; gewoon goed afborstelen met wat water en klaar.
Feit 10. En dan nog een kleine waarschuwing: Aardperen zijn rijk aan inuline, een soort koolhydraat dat de bloedglucosespiegel niet beïnvloedt. De afbraak van inuline gebeurt pas in de dikke darm en beïnvloedt daar de aanmaak van darmbacteriën waaronder oa. bifidobacteriën (die van die dure yoghurtjes in de supermarkt). Er worden nog andere nuttige zuren en gassen geproduceerd en dat zal je geweten hebben. Als je veel aardperen eet zal je (we moeten daar geen doekjes om winden) veel scheten laten. De truuk is naar het schijnt om je lichaam traag maar gestaag te laten wennen aan deze groente.
Nu hoorde ik onlangs wel van een aardpeerlover dat het toch niet aan te bevelen is om na een aardpeermaal naar de yoga te trekken. Hoe ervaren u ook bent.
U bent bij deze gewaarschuwd!


Aardpeersoep, misschien wel de lekkerste van de hele wereld
Nodig voor 4 personen
-2 uien
-1 teentje look
-1 dikke prei
-700 gram aardperen (ongeschild gewogen)
-850 ml bouillon
-150 ml volle melk
-een busseltje koriander
-peper
-boter

-Zet op een klein vuurtje een grote pot en laat hierin een klontje boter smelten.
-Snipper de ui en de knoflook en doe bij de boter.
-Was en snipper de prei en houdt terwijl de ui in de gaten, deze mag niet beginnen bruinen.
-Doe de prei bij de uien.
-Was de aardperen en schil (want we willen een witte soep) en snij ze een voor een in stukken die je meteen bij de prei en uien doet zodat ze niet uitslaan.
-Wanneer alle aardperen in de pot zitten giet je de bouillon (of 850 ml water en twee bouillonblokjes) bij de groenten en laat alles nog een kwartiertje koken.
-Mix de soep, doe er de melk en koriander bij en mix nog een keer.

Uw darmflora zal u dankbaar zijn!

Ik noteerde al eerder wat aardpeerrecpten van andere mensen, die vind je hier.