zondag 7 juni 2009

De moestuin in juni

Moestuin begin juniJuni, maar het lijkt eerder begin mei, véél achterstand dus, die maanden op de zetel liggen met een zwakke maag en een geheel mottig gevoel hebben er duidelijk geen goed aan gedaan. Intussen ben ik beland in het stadium waar knielen niet meteen vlot meer gaat dus ik zie niet veel verbetering in de volgende maanden.
De paadjes zijn ook niet echt wat ik in gedachten had, op het gras kwamen kranten en daarop bladeren en grasmaaisel, en het gras ging dood.
Dan moest er eigenlijk gehakseld hout komen maar dat kwam maar niet, dus gooide ik er zaagsel tegenaan, in de hoop dat het door regen en er geregeld over te stappen een soort van vezelplaten paadjes gingen worden, maar dat blijkt niet echt te werken. Het gras en onkruid is wel verjaagd dus we hebben nog tijd voor een alternatief.

Oorwormenhuisje
De oorwormhuisjes zijn ondertussen weer ingeschakeld tegen kruipend gespuis. Dit jaar gevuld met hooi, dat hopelijk een jaar langer blijft zitten dan stro.

De haag
De haag dan, wel die is helemaal goedgekomen!
Nog een jaar of 25 en ik heb weer een echte haag, maar dan ... problemos, problemos, problemos.

ProblemosEr is iets met stukken bladeren die weg zijn, de nerven zijn er nog maar het groen is weg, kleine plekjes, maar toch.
En alleen bij de wilde liguster.

ProblemosDan is er iets met witte levende pluisjes waardoor de bladeren verkrullen en dit alleen bij de rode beuk.

ProblemosEn dan hebben we ook nog iets poederachtigs op de Spaanse aak, ook maar op twee of drie stuks zoals bij de andere problemen. Ik denk dat het meeldauw is en twee weken geleden kondigde ik nog fier aan dat ik daar he-le-maal geen last van en lap ik heb het al vlaggen.
Iets met knoflookthee, natriumbicarbonaat en zwavel zou redding brengen.

Maar hoe krijg ik de andere dingen dood en wat is het in hemelsnaam.

Gegroet,
Mme Zsazsa, nog steeds op oorlogspad.

17 opmerkingen:

  1. je pakje is goed aangekomen - later meer antwoord in een mailtje
    onze moestuin was vorig jaar ook een ramp met mijn groeiende buik en ook dit jaar (veeleisende boreling) is het niet veel soeps
    alle hoop is gevestigd op volgend jaar, wanneer we ook echt bij onze moestuin zullen wonen (nu is het nog pendelen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van die ziektes op planten ken ik niks, maar van je moestuin kan ik je wel zeggen: maak je geen zorgen; straks heb je alleen zin in alles wat je tijdens de zwangerschap niet mocht eten (die rauwe kaas, dat lekkere flesje wijn, die heerlijk frisse trapist) en kan het je gestolen worden dat het er niet van gekomen is sla of wortels te zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De groeten terug, ik ben ook nog steeds in de weer.. Misschien moet ik toch maar weer oorwurmpotjes tevoorschijn halen. In mijn tuin is ook een estafette aan de gang: is de luis dood, komt de rups, is de rups een vlinder, komt de meeldauw (tot nu toe succesvol verslagen) nu is er weer luis!

    Ik vind anders dat je moestuin er wel mooi bij staat en je paadjes perfect strak!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meen ik dat maar of heb ik niet eens gelezen dat jij ook lid bent van velt? Bij hen kan je alleszins terecht voor gratis advies hieromtrent. Het zal een beetje afhangen van de plaatselijke werking, maar hier krijgen we echt geweldig advies en is een expert terzake al eens komen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nondenondenonde
    nu heb je er toch last van....
    Ben je zeker dat het meeldauw is? Het zijn witte vlekjes op de bladeren bij mij, vooral pompoen en courgette hebben het.
    De zwavel is te koop bij bioplanet.be...
    Succes in je strijd, bij mij helpen de middeltjes!
    Wel opletten met natriumbicarbonaatoplossing, ik heb de indruk dat het planten verbrandt....
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgend jaar met een kind in de draagzak ga je dat allemaal inhalen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat met die kleine gaatjes in de bladeren, zouden dat geen minirupsjes kunnen zijn? Ik had het hier op een roos, precies of het binnenste van het blad zat er nog maar het bovenste en onderste groene laagje was weg. En toen ik eens goed onder de blaadjes keek zaten daar hele kleine groene rupsjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. witte levende pluisjes: zou wolluis kunnen zijn ( wikipedia)
    Die gaatjes in de blaadjes, lijkt wel verbrand met die gele randjes. Ofwel kleine rupsen, ik zag er op mijn onkruid ook zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Joram jong, houdt uw rupsen eens bij dan!

    Onder de appelboom, de wijn staat al koud, en de prepare is al besteld!

    Knofje, tof toch hé tuinieren.

    Prutsen, ah dat kan ik eens doen, ik ga eerst eens opzoeken wat hier gezegd wordt, in het boek van Velt staat ook wel het een en ander, maar dan moet je eerst weten hoe het heet.

    Toon, de groenten hebben er (voorlopig) geen last van, alleen de haag dus, mss nog eens snoeien, héél fanatiek nu. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. beestjes proberen altijd te profiteren van de jongste (zwakkere) plantjes... jonge aanplant heeft het sowieso al niet gemakkelijk met de droogte de laatste weken.

    met het drastisch snoeien zou ik misschien wachten tot de winterperiode, dan krijg je een veel sterkere reactie (dus meer/vollere groei), snoeien in de zomer remt de groei eerder af...(takje dat je nu snoeit blijft waarschijnlijk weg, voor een takje dat je in de winter snoeit krijg je er misschien drie andere in de plaats)

    mijn eerste (zachte) redmiddel voor planten blijft de heermoesgier (kattestaart, paardestaart afhankelijk van de streek/dialect) : twee weken laten trekken in een emmer water en af en toe roeren, pas op stinkt als de meur dus als een zwangere vrouw al eens misselijk wordt van de geur van fokkie dan weet ik niet wat er gebeurt boven een emmer gier ;-) Oplossen 1 op 10 (eventueel met een beetje bruine/groen zeep voor het 'pakken') en spuiten/gieten op het blad... als ge het echt goor wil maken voor het grut dan kunt ge het recept uitbreiden met rabarberblad, knoflook, oude (a)juin en wat pepervlokken ... daar zit niks bij wat ze lusten en de plant wordt er beter van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De spaanse aak heeft in zijn/haar jonge jaren, naast bladluizen, ook veel te verduren gehad van dit witte spul. Ik heb er eigenlijk nooit iets aan gedaan, maar nu de planten wat groter zijn, hebbben ze er geen (of weinig)last van. 'k Moet wel dringend werk gaan maken van oorworm-huisjes, want bladluizen ... Is het nog iemand opgevallen dat er weinig lieveheersbeestjes zijn. Of zou het gewoon lokaal zijn?

    En nu heb ik dus zin in ne martino met een groot glas Cuba Libre. Helaas nog wat maanden wachten. Ondertussen de zsazsa-draagzak voor zus ineen steken en dan voor mij bijbestellen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. plantjes bemoedigend toespreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die witte levende pluisjes zijn volgens mij witte bladluizen. Ik heb mij door onze plantenleverancier laten vertellen dat die alleen (of vooral?) op beuk voorkomen en de blaadjes krullen ervan. Vooral jonge boompjes kunnen daar niet tegen. Daar kunnen heelder takken van afsterven en zelfs de hele boom. Al wat oudere bomen zouden er beter tegenkunnen. Wij hadden het ook. Volgens dezelfde man hielp alleen sproeien, maar dat is niet het antwoord dat je wil horen, denk ik... Maar goed, dan weet je toch al waar je naar moet zoeken in de boeken van Velt. Succes! En als het werkt, mag je er altijd eens iets over schrijven, dan weet ik het ook voor de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ eef, ivm de lieveheersbeestjes kwam ik bij een natuurpuntwandeling hetvolgende te weten:
    onze streekeigen lieveheersbeestjes zijn allemaal verdrongen door de aziatische variant (die hier geimporteerd is en die naast bladluizen ook de larven van ons lieveheersbeestje bleek te eten) en die aziatische kunnen niet tegen de kou. Door de strenge winter zijn er dus heel weinig lieveheersbeestjes want de aziatische hebben de langere vriesperiode niet overleefd... dus je observatie was zeer correct en zal wel niet al te streekgebonden zijn. Wij stellen zelf ook onze hoop op de oorworm ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tine9.6.09

    Wij hebben van die witte bladluis ook last gehad bij de aanplant van onze beukenhaag. Ik heb een huis, tuin en keukenrecept gevonden voorde bestrijding.

    Voeg 10 gr. sigarettenshag toe aan 1 l water en laat 10 minuten koken. Voeg er twee eetlepels spiritus aan toe en 1 eetlepel groene zeep meng goed door elkaar en laat afkoelen. Het mengsel onderaan de bladeren spuiten gedurende 3 dage. De beukenhaag ondevind er geen last van.

    Onze buren spoten ook met chemisch spul, maar ik heb de takjes gewoon weggeknipt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt, Sabine.

    Onlangs gelezen dat een oplossing met melk ook zou helpen tegen meeldauw. Afhankelijk van de verdeling/dunning van de melk, moest je wel om de zoveel dagen opnieuw spuiten. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar overweeg het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. www.tuinadvies.be/echte_meeldauw_valse_meeldauw.htm -
    hier vind je het verschil tussen echte en valse meeldauw....
    Maar had je vast ook al zelf gevonden..
    En hoe gaat het met de strijd?
    Groetjes
    Toon

    BeantwoordenVerwijderen