woensdag 26 mei 2010

#5 A-lijntjes en klokken

rokken
Het einddoel komt in zicht, het wikkelrokje op maat, u nog door één post worstelen en ge kunt er aan beginnen!

Ik weet niet of je het kent, maar veel A-lijn rokjes "vallen" niet, maar staan gelijk een uit een stuk karton geknipte driehoek, dat komt omdat er geen ruimte is ingebracht maar bijgetekend, patroonschande, al weer.
Bij de volgende manier ga je op de plaats waar je ruimte gaat toevoegen een mooie golf krijgen.


Uitgeschuind



1. Neem uw zelfgetekend patroon, of een ander goedpassend patroon.
Verdeel elk pand in drie, gebruik de nepen als ze er zijn of verdeel anders, zoals in het voorpand het stuk zonder neep in twee.
Trek een rechte lijn tot aan de neep of taille.
Knip het voorpand los van het rugpand.

2. Neem een groter patroonpapier, leg nog opzij en knip de eerste lijn in tot tegen de taille, knip ook van de andere kant naar de taille tot op 2 mm van de ingeknipte lijn.
Plak dit stuk vast op het grotere blad, wees voorzichtig zodat het andere stuk er aan blijft hangen.
Trek onderaan de zoom een lijntje van 5 cm in de lijn van de zoom.
Neem een potlood en zet de punt op de twee mm die niet losgeknipt zijn en draai met het niet vastgeplakte stuk tot tegen het eind van het potloodlijntje, plak vast.
Knip nu de tweede potloodlijn open, tot tegen de neep en van boven langs een neepbeen weer tot op 2 mm van de andere ingeknipte lijn. Trek onderaan de zoom weer een streepje van 5 cm. Zet je potloodpunt op het smalle streepje onder de neep en draai met het papier zodat de neep toegaat en onderaan het volledige potloodlijntje tevoorschijn komt, plak vast en trek deze keer geen potloodlijntje van 5 cm maar van 2,5.
Trek een lijn van de heup tot aan dit lijntje en klaar, of het voorpand toch, doe net hetzelfde voor het rugpand en uw patroon is af.

Als de twee nepen in het voorpand smaller zijn dan 2,5 cm, maak er dan één neep van, in de helft van de twee nepen.

5 cm is standaard voor een uitgeschuind rokje, hetgene je aan de zijnaad toevoegt is altijd de helft van dat wat je in de rok toevoegt.


Klokrok


Als je meer dan 10 cm toevoegt heb je een klokrok, ga net hetzelfde te werk, en wanneer je de volledige neep hebt toegedraaid verzet je het potloodpunt naar bovenaan de taille, voeg dan de resterende uitschuining toe.
Leg, als je patroon klaar is, de zijnaden tegen elkaar om te controleren of de zoom mooi in elkaar overloopt en geen hoekje vormt.

Klokrokken worden meestal in schuindraad geknipt, dit voor een mooiere, soepelere val, trek met behulp van een geodriehoek een lijn met een hoek van 45° op je patroon en leg deze lijn gelijk met de stofrichting.
Voorzie aan de zoom max 2 cm naad voor een rolzoom, een bredere zoom is moeilijk om te stikken.

Zo, daar zijn we ook vanaf.

Deel van:
#1 Patronen overnemen
#2 De Engelse naad, werk uw rokske deftig af.
#3 Teken zelf een basisrokje
#4 Iets over het beleg, de voering en het platstuk (beleg op vorm)
#5 Maak van uw basisrok een A-lijnrokje en klokrok
#6 Maak van uw rokje een wikkelrok

47 opmerkingen:

  1. Ik heb het begin gelezen, en aangezien ik nog geen naai-ervaring heb, ben ik meteen naar het einde gegaan (er zou nog iets interessant kunnen staan) en met het 'zo daar zijn we ook vanaf', ben ik precies blij dat ik hetgeen ertussen staat, niét gelezen heb...Zo ga ik het nooit leren he

    BeantwoordenVerwijderen
  2. al chance dat ge met dat ooit al eens irl hebt uitgelegd want anders zou ik er nooit aan beginnen. Maar ik snap 't. Ik moest wel efkes goed kijken naar uw prentje van stap 1 maar dat is dus links de helft van het voorpand en rechts de helft van het achterpand...maar dat komt wss omdat ik niet goed heb opgelet bij de eerdere lessen. Krijg ik nu strafstudie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha!Da's weeral heel bruikbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, ik doe ook aan patroonschande voor een Alijnrok. Ik teken de rok gewoon schuiner uit, maar ik pas de zoom wel aan: ik meet de lengte van de rok op middenvoor en zet die lengte af op de zijnaad en maak dan de zoom beetje afgerond. Ik heb daar eigenlijk nog geen problemen mee gehad, met mijn methode, maar ik trek niet in twijfel dat uw methode de juiste is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zucht,

    soms vraag ik me af waar je al die tijd haalt, al ben ik er superdankbaar voor.

    Ik ben alleszins sinds twee weken verslaafd geraakt aan al die creatieve blogs (niet wetende dat mensen zo gul zijn in hun denkprocessen te delen en dit dan nog op het net zwieren ook).

    Ik kijk uit naar de rust in de rest van mijn leven die er ooit nog wel eens gaat ontstaan om me nog meer op naaien toe te leggen.
    Je gaf me alleszins zin om erover te beginnen bloggen.

    Meestal maak ik hier kleren voor mezelf maar met die zwierrok ben ik aan de slag gegaan voor mijn 3,5 jarig nichtje. Gisteren cadeau gedaan: én blij dat ze was. Dankzij u dus!

    Zelf heb ik het basispatroon van mijn rok uitgetekend en 'op proef' gemaakt. (vanuit mijn eigen en later verscheen dan uw handleiding hier). Maar dat 'klopt' toch niet. Ik zit met een zeer fijne taille ten aanzien van een te dikke poep (elke mens zijn gebreken) dat hier dus wat aanpaswerk nodig is. Alle maten juist, alle nepen juist, maar toch, eens genaaid trekket op niets. Veel te veel ruimte over langs boven. Ik wroet me er, nadat ik mijn twee wikkeljurken af heb gemaakt voor mezelf, nog wel eens door en kom dan hier dankbaar nalezen of ik het wel goed deed om er vervolgens een A-lijn van te maken (én volgens uw methode. zo deed ik het vroeger ook altijd maar tis handig van dat nog eens met tekeningskes en al te zien).

    Zeer harde merci dus!

    P.S. De foto's van mijn eigen projecten én de-dankzij-u-gefixte-zwierrok volgen in 't kort, beloofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bon, Mme...ik heb mijn eigen een tweedehandsbloemekesmappeke type A5 gekocht. Daarop geschreven: 'lessen van Mme Zsazsa', flink afgedrukt, gelezen EN begrepen...maar nu volg ik toch efkes niet meer...maar 't is weeral héél schoon uitgelegd (peins ik toch)
    ik ga het nog eens (en nog eens en nog eens...) lezen. Ik hou u op de hoogte als ik ZO een perfect rokske vanonder mijn machien haal...:D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lap, daar gaat onze vrije avond. Weer huiswerk erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een oude naaimachine gekregen van mijn schoonmoeder. Nu nog uitzoeken hoe dat ding werkt. Dan nog snappen wat gij hier allemaal schrijft (sorry, het is nog chinees voor mij). En dan nog eens tijd vinden. Ooit maak ik een A-lijn rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem26.5.10

    Maar Madame toch, zoveel wijsheid! En zijt gij daar achter gekomen door trial and error, ofte door scha en schande? Of hebt gij ooit snit en naad gevolgd?
    Alleszins, het resultaat lijkt me piekfijn, maar ik vrees dat ik een beetje te lui ben voor deze werkwijze ;-)

    Erynn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooit maak ik heel deze reeks, netjes rok voor rok.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ook, dus ik begin braaf bij de rechte rok... Als die goed is gelukt en goed past (weet nog niet of ik een wat hogere taille lekker vind zitten, anders moet ik die eerst verlagen) dan ga ik voor stap 2, naar stap 3, eind van de zomer ben ik wel klaar denk! ;-)
    Heerlijke bezigheid, vaarwel knipmode/burda/ottobre, hallo bloggers!
    Dikke Merci dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ga het meteen proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit snap ik niet: "Als de twee nepen in het voorpand smaller zijn dan 2,5 cm, maak er dan één neep van, in de helft van de twee nepen."
    Door het uitschuinen heb ik geen nepen meer. En als ik er terug zou inzetten klopt mijn HO niet. Help...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah maar als uw nepen op zijn, zijn ze op hé, zoveel te beter, geen nepen stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Joepie. Heb ik nu een uiterst bizar model van lijf? Ik had als waarde y 2,7cm. Met het 5 cm uitschuinen komt dat helemaal uit.
    Bedankt voor de snelle hulp. Ik kan vanavond weer verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De rechte rok is een plaaaaatje geworden (MERCI MERCI, hier kan geen bestaand patroon tegenop! hulde voor Mme ZsaZsa!) Dus heb ik vanavond het patroon geknipt en verlegd en kan ik morgen mijn volgende rokje maken! Dit wordt weer een leuk weekend ;-).
    Nu nog een beetje zon graag. En Miss Stik, ik houd ook weinig neep over, gelukkig geen reden tot paniek door jouw berichtje! Dus ook voor jou: Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb, denk ik nog raardere (is dat een woord?) maten. Mijn y-waarde is 1cm. Dat komt doordat ik een rechthoekig figuur heb. Mijn taille en heup zijn bijna hetzelfde. Nu, waar ik iets over wou vragen: die nepen zijn niet alleen verdwenen, de stukjes overlappen nu van mij. Kan dat? Wat moet ik daarmee doen? Ik hou toch geen HO meer genoeg over om in mijn rok te kunnen zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Niet laten overlappen!
    Als de neep helemaal toe/op is dan verplaats je het draaipunt naar helemaal bovenaan en doe je verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nu snap ik direct waarom mijn eerste echte zelfgemaakte rok zo schoon valt: ondanks de patroonschande (gewoon schuin getekend) in schuindraad geknipt (wist ik toen veel over zelfkant van uw stof enzo). 't Zal waarschijnlijk daaraan liggen dat hij schoon valt en toch niet 'staat', zoals ik met latere versies wel had. Volgende keer toch maar op uw keurige manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Patricia30.10.10

    Dag Mme!
    geweldige blog hebt gij hier seg!!
    maar ik heb een probleem.. ik lees bij de klokrok dat ge in een hoek van 45° een schuine lijn moet trekken.
    Maar hoeveel is dat bij een A-lijn rokje?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. karen12.4.11

    manman, wa nen uitleg! ;o)
    maar ik ben aan deel 1 begonnen: teken een recht roksken: check!
    deel 2: maak het een uitgeschuind roksken: check!
    deel 3: koop een stofken: check!
    deel 3,5: ga nog ne keer were, want ge zijt uw draadjes vergeten: check!
    deel 4: overpeis u, en maak nog rap een belegsken: check!
    voor deel 5, 6, 7, en zoverder en zovoort, hou ik u op de hoogte, maar ik ben geen (of nog geen) naaiwonder, en moet nog mijn machien van bij mijn moeder gaan pikken ...
    maar 'k zie t zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem15.4.11

    Heel erg fan van uw site!
    En leer een hoop Vlaams bij...
    Ik was benieuwd of de nepen daarna verder nog aangepast moeten worden of dat de rok gewoon nog past als die nepen kleiner zijn geworden?

    Groeten Elze.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De nepen stik je dicht, dus dat maakt niet uit dat ze kleiner zijn geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. karen20.4.11

    vwala, rokje één (een lendenrokje) in t rood, met een belegske, en een boordeke in groen met rode paddestoelen is gemaakt! en ik word al wa bedrevener, want vanmiddag nog een blauwe heuprok gemaakt (zit veeeeeeeel makkelijker), met beleg, en een stukske rood met witte sterrekes erop!
    mme zsazsa, ge zijt top!
    een maffe blog, van een maffe madam, en je zet nog aan om zelf achter je naaimachine te kruipen ook! mijn zoon wil al vanalles hebben ... broeken, een indianenpak, noem het, en hij wil het, want mama kan het nu!
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb het patroon zojuist getekend en uitgeschuind, maar nou zie ik het volgende...
    Mijn tailleomtrek en heupomtrek verschilt niet zoveel, dus weinig nepen. Met het uitschuinen waren de nepen zo weg, en is dus mijn heupomtrek vergroot. Kan ik dit nog ergens wegwerken in het patroon?
    Dank alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het is net de bedoeling dat de heupen vergroot worden, anders kom je niet aan die A-lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. gisser26.5.11

    als ik op deze webpagina klik op 6. het maken van een wikkelrok, kom ik weer uit bij 5. a-lijntjes en klokken. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem28.5.11

    Mme, help help help ... helpt u mij? Ik heb een stof op 't oog waarvan de breedte maar 110 cm is en mijn heupomtrek I'm afraid to say is maar een paar cm minder. Ben ik nu een hele domme kip als ik niet weet of ik daar dan een A-rok uit kan halen? U mag gerust vriendelijk antwoorden ...

    Dank, Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je moet het voorpand en het rugpand dan boven elkaar leggen, dus in totaal heb dan dan (ik schat) 1,5 lengte nodig, de breedte is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Anoniem28.5.11

    Ach JA, da's waar! Domme kip dus. Dank, dank, dank! Ik draag mijn aspergerisotto vanavond aan u op! Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hantjelien11.6.11

    Mme, ik heb een vraagje... zit hier een patroon te tekenen voor mama haar verjaardag en er klopt iets niet met het uitschuinen. Heb nepen van 1.5 cm. Als ik het papier inknip en dan 5 cm draai om uit te schuinen, dan overlappen de neepbenen elkaar waardoor LO kleiner wordt. Minder dan 5 cm uitschuinen is te recht denk ik. Los ik dit dan op door de overlapping van de neepbenen bij te tekenen aan de ZN?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Neen!
    Dat staat in de tekst wat je dan moet doen, dan moet je eigenlijk hetzelfde doen gelijk in het voorpand, daar heb je een neep en een niet neep waar je wel gaat uitschuinen.

    Maar in uw geval, als de neep volledig is opgebruikt, laat je ze dicht, en schuif je ze verder open met als draaipunt de taille.

    Amai, makkelijker krijg ik dat echt niet uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. De Roos28.6.11

    Hoi,

    oké, ik snap het helemaal. Maar wat ik niet kan geloven is dat je in zo'n rokje in geraakt. Moet er dan geen rits in? Of een rekker? Of iets? Heb ik dan zo slecht opgelet?
    Of mag je deze rokjes enkel in stretch maken? :)

    ps. merci om zoveel geduld te hebben voor zo'n goeie uitleg!! Burda kan u maar best eens gaan inhuren hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Juij! aan de hand van jouw richtlijnen mijn eerste rokje gemaakt en het oogst meteen succes :) bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een tailleband en beleg? Ik wil de klokrok (Sandy-uit-Grease-rok) maken uit het Zsa Zsa boek, maar ik twijfel of ik nu het beleg uit m'n stof moet knippen of zelf een strook van 82 cm (horende bij maat 38) moet uitknippen en verder het stappenplan uit het boek volgen. Ik dacht dat namelijk dat beleg = tailleband?!
    Sowieso wil ik ook nog een paspelbandje ertussen...
    WIE KAN MIJ HELPEN? Mme ZsaZsa herself misschien? :D

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon de handleiding volgen, daar staat in dat je een tailleband moet knippen!

      Verwijderen
  36. Ik zal het erop wagen!!!! Merci...
    groetjes
    de eeuwige twijfelaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. valerie14.5.12

    excuseert u mij, ik heb een vraagje...
    als je nu van dat A-lijnrokje een A-lijnrokje met tailleband wil maken, doe je dat dan met een tailleband op vorm?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Als je nu zo'n rokje maakt en dat moet voor de winter dienen, volstaat het dan om gewoon een katoenen stof te nemen en er een voering in te maken. Ik vind gabardine zo stijf en ribfluweel zo ribbelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Help...Ik heb het patroon van de A-lijnrok overgetrokken. Moet ik het beleg losknippen of aan het patroon laten zitten en ook nog een keer los overtrekken???

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem4.4.14

    Moet dit bij de patronen uit uw boek ook gebeuren? of zit dit er al in verwerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen die patronen zijn wel kant en klaar. :)

      Verwijderen