zondag 2 mei 2010

#1 Patronen overnemen

Daar een billeman!

Ik ben nogal een luie naaier, als ik ergens tijd kan uitsparen doe ik het, in dit rokje bv zit geen rits, omdat het een verlaagde taille heeft kan ik het over mijn hoofd aandoen, als ik geen push-up bh draag tenminste.
Niet altijd even elegant uw rok zo aantrekken, ik ben al een paar keer moeten bevrijd worden uit een rokje dat toch net iets te klein was, maar hey, dit rokje zat wel op twintig minuten in elkaar, met rits had dat zeker 6 minuten langer geduurd.
Ik ben voor die reden ook overgestapt naar witte wijn in flessen met draaistop, weer 2,45 minuten uitgespaard.

Het stofke is fantastisch ik zag het bij Polkadotjes en moest het ook hebben, gelukkig is Polkadotjes een toffe en wou ze mij een metertje of twee opsturen. Uit een dun geel katoentje knipte ik de voering, gewoon hetzelfde patroon maar onderaan een centimeter korter zodat de voering niet onder het rokje uitpiept.

Ik vat samen:
2x een voorpand, 2x een rugpand, zijkanten van dezelfde stof aan elkaar, de 2 rokken bovenaan aan elkaar en dan maar duimen dat je er in kan.
En anders een rits er in, ook geen ramp. Of afvallen, wel een ramp.


Om nog efkes verder te gaan op het luie-naaier-thema, may I present you de manier waarop ik patronen overneem, blijkbaar, -en ik wist dat dus echt niet- zijn de patronen in boekskes allemaal zonder naad, straf want ik snap niet goed waarom ze dat doen als toch iedereen die naad er dan moet bijtekenen, maar dan begint het nog maar, want dan gaat iedereen dat patroon vastspelden op de stof om het dan uit te knippen of met krijt over te nemen, allee ik snap het dus niet goed, het lijkt mij in ieder geval nogal ingewikkeld.
Ik zal u anders eens mijn manier laten zien en wie weet bent u er iets mee, het zou niet de eerste keer zijn dat ik het beter weet, niet waar?

Patronen tekenen1. Om niet elke keer de naad moeten bijtekenen (in het geval dat je telkens hetzelfde patroon gebruikt) tekent ge hem al bij op het papieren patroon dat je toch moet overnemen. De blauwe lijn is dus de stiklijn. Die grijze lijnen aan de hals en mouw zijn de lijnen van het beleg, dé uitvinding sinds het wiel als je het mij vraagt, keigemakkelijk om de hals en armopening deftig af te werken. Maar daar gaat het niet over. Vragen iemand?
Ah, het symbooltje links is het symbooltje van stofplooi, geen idee of dat algemeen gebruikt wordt.


Patronen tekenen2. Dan, de zoom, dat is meestal drie cm (twee naar boven en eentje weer naar beneden bij het stikken), makkelijk.
Als je een rokje met uitschuining maakt heb je vaak een probleem wanneer je de zoom omplooit en vaststikt , je hebt teveel stof, dit komt omdat de stiklijn (blauw) korter is dan de stof. Als je naar de foto kijkt, zie je dat er een hoekje afgeknipt is, je meet eerst de stiklijn + de cm van de zijnaad op en zet dit af onderaan het patroon, trek een lijntje tussen beide punten en knip het hoekje weg zodat wanneer je de zoom vaststikt de lengtes hetzelfde zijn.

Patronen tekenen3. Het overnemen, je legt het patroon op de stof en zorgt ervoor dat het goed blijft liggen, nu gebruikte ik twee zware theelichtjes, maar andere keren zijn dat boeken of een steen, het maakt allemaal niet uit, klein en zwaar is ideaal.

Teken rond het patroon met een stift, doe geen moeite omdat met zo'n verantwoord krijtje te doen, dat werkt van geen kanten en duurt een eeuwigheid, neem gewoon een stift uit de doos van uw kinders. Of een balpen, misschien wat slimmer want bepaalde stoffen verdragen geen stift.

Patronen tekenenZo dus, en dan het papier weg en uitknippen, dat moet toch niet ingewikkelder worden?
En die stiklijn moet er toch voor niks opstaan want je stikt overal op 1 cm van de kant, toch?


Ha ja, rokjesmaand omdat je nooit rokjes genoeg kan hebben en mei de ideale maand is om met de benen bloot te gaan.
Dit rokje is een simpel uitgeschuind rokje, als jullie nu flink een recht rokje maken met de uitleg van Tante Hilde dan laat ik binnenkort zien hoe je er een uitgeschuind rokje van maakt, deal?

Edit: Onderaan de uitleg van Tante Hilde staat al een oplossing om een uitgeschuind rokje te verkrijgen.
Opgelost!

Deel van:
#1 Patronen overnemen
#2 De Engelse naad, werk uw rokske deftig af.
#3 Teken zelf een basisrokje
#4 Iets over het beleg, de voering en het platstuk (beleg op vorm)
#5 Maak van uw basisrok een A-lijnrokje en klokrok
#6 Maak van uw rokje een wikkelrok

53 opmerkingen:

  1. Aah. Dat is fijn, de maand van de rokjes. Nu maak ik alleen nog maar rokjes met een naad onder en een elastiek boven - type vormeloos dus..
    Ik kijk uit naar je ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap de laatste zin in stap 2 niet. Maar ja, ik snap wel meer niet.
    Ik snap ook niet dat tante hildes rokje recht was. Dat was toch een A-rokje?
    Of is het gewoon tijd om te gaan slapen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik haal zelfs de naad van patronen af als die erbij getekend staat, ik kan er echt niet mee werken.
    Enne of ik die naad er nu op papier of op de stof bij teken... da's toch evenveel werk hoor. En ik teken met viltstiften voor kinderen: uitwasbaar hihi. Gaat supersnel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja, ik teken mijn patronen dus zonder naadwaarde over, maar ik knip dan ook rechtstreeks, zonder eerst over te tekenen, ik knip dus terwijl het papier nog vastgespeld ligt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, mm, mja, ik vond het ook niet geweldig uitgelegd, ik dacht, ach, niemand gaat dat lezen.
    Ik zal nog eens een poging doen om het makkelijker te doen klinken.

    Tante Hilde legt uit hoe een rechte rok te maken maar onderaan zegt ze idd dat je de zijkanten schuin kan maken, dus in feite legt ze al alles uit, voila!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tante Hilde, GIJ SCHAT! Dat telt niet, dat is zelfs patroonschennis!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elise2.5.10

    Heerlijk simpel. Bedankt! Al heb ik ook moeite om het volgende te begrijpen: Vanaf de moment dat je iets uitschuining hebt moet je (...)de stiklijn van de zoom opmeten en deze onderaan de zoom afzetten, zodat je makkelijk je zoom kan stikken ipv op het eind met teveel stof blijft zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die laatste zin van stap 2 snap ik ook niet. Maar ik vind dat wel een goeie tip om de naadwaarde op 't patroonpapier te tekenen. Zeker als ge een patroon meer dan 1 keer gebruikt. Laat maar komen, die rokskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. patroonschennis? euh, hoe bedoelt ge?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Omdat jij schat hé, je speldt het patroon vast en knipt er dan op het gevoel een cm bij, of was dat iemand anders?

    Ik ben bezig aan stap 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. en ah ja, die zin die naais en elise en an niet snappen, snap ik ook niet, maar ik wil het wel graag wel weten, want ik heb na het passen van mijn rokken altijd teveel stof en moet er dan een stuk afknippen, of gaat het daar niet om?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. neuheu, ik schat niet, dat is overal precies zoveel als het moet zijn;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry Mme ZsaZsa, ik doe mee met Tante Hilde.
    Patroontje op de stof spelden en 1 cm rondomrond erbij knippen. Op het gevoel ...
    (Tenzij het een erg duur stofje was.)

    Maar, hé, rokjesmaand! Dit heb ik van doen. Ik moet tegen volgend weekend nog een rokje naaien om naar een het trouwfeest te gaan.
    Ik ben benieuwd en volg het op de voet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Elise2.5.10

    Nu is het helemaal duidelijk! Geweldige tip. Bedankt! Ik kijk al uit naar deel twee van de rokjesmaand. En ik hoop dat juni de kleedjesmaand wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal begrepen nu en idd. een geweldige tip! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tof, rokjesmaand!
    Ik doe het ofwel helemaal volgens de kunst, met merken en al (alle, toch ongeveer), ofwel volgens de tante hilde methode: een cm op t zicht er bij.
    En ik moet eerlijk zijn: het eerste leidt niet altijd tot een beter resultaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tof, rokjesmaand. Ik ga maar gauw een rokje breien want naaien dat ken ik niet. Ook niet na deze, voor mij totaal onbegrijpelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En ik zag op internet een tutorial waarbij ze de patroondelen met tijdelijke lijmspray op de stof plakten: ook een oplossing, maar wel een dure...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem3.5.10

    mensen toch, ik combineer al heel mijn leven de mme zsazsa-methode met de tante hilde-methode, het patroon op de stof leggen, daar iets zwaars opzetten (niet spelden, rember) en er dan een centimeter rondknippen, perfect gewoon (alleen zorgen dat niemand u zo bezig ziet, vooral geen naailesjuffrouwen want dat scheelt enorm in de punten)
    voorts ben ik nog luier dan iedereen hier samen want ik pleeg dat soort rokken wel eens te maken met slechts 1 naad (dit doe je beter niet met stoffen met desin) en dan een breder neepke in de taille
    voilà se
    (uiteraard verkies ik anoniem te blijven ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. euh ik ben ook een tante-hilde-lookalike-schatter ;-)

    dat beleg mag je ook eens uitleggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik teken mijn naad er ook mooi op mijn patroon, zo krijg je toch het meest perfect geknipte patroon vind ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haaaaaaahaha! busted! ik doe ook altijd op de gok een cm rond het patroon knippen. Dacht dat het gewoon luiheid was, maar nu blijkt het 'de tante hilde methode te heten'! Whaaahha!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Rokskesmaand of wat? Ik ben helderziende! Wat dat overtekenen van patronen betreft ben ik aan mijn proefstuk toe en ik heb dus effectief al die patroondelen vastgespeld op mijn stof en daar kei-minutieus met een kei-verantwoord krijtje langs getekend. De 1 cm naad heb ik - afgekeken van Mama P - met een dikke lijn krijt aangeduid en dan daar properkes langs geknipt... lang dat dat duurt! Maar aangezien Mama P ons eens ergens heeft aangeraden om het patroon héél precies over te nemen om niet bedrogen uit te komen, durfde ik niet anders dan het zo te doen voor mijne eerste keer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @knofje: het is niet de tantehilde-methode, het ís de luiheidsmethode, looohol, ik wist niet dat er uberhaupt andere methoden waren?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Aaaaah! Zo simpel, maar heel slim! Ik wou dat ik dit gisteren had gelezen voordat ik broekpatronen voor de jongens ging overtekenen en uitknippen ZONDER de naad :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb hier dus intussen al een rokjesdossier aangelegd hé! Tante Hilde's, Polkadotjes en nu deze uitleg. Allemaal in mijne rokjes-file! En nu nog een bijlage over dat afgeknipt hoekske aub want ik versta dat ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Rokjesmaand! Hoera! Niet eentje, geen week, maar een ganse maand!
    Krijgen we dan zo elke week een vers model aangeboden? En hou je rekening met verschillende maten? Ik vrees dat ik geen rok over mijn hoofd kan trekken :-)
    Dan liever zes minuten langer werken en een rits erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Moet echt lachen dat gij uwe rok over uw hoofd aantrekt. Goe gevonden, daar niet van, maar ik vind het echt grappig.

    Joepie, joepie, rokjesmaand! Dus binnenkort het plooirokje voor volwassenen, bid ik, smeek ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik leg stof en patroon op zo'n gigantische snijmat, zet er wat zware gewichtjes op, en rol dan met zo'n rolmesje vlak naast het patroon....echt heel lui maar wel snel !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Die stiften, dat doe ik ook...
    Stiften van de kinderen, werkt perfect.
    Schoon stofke trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem3.5.10

    Geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik zat er al een paar dagen over in hoe ik in zo kort mogelijke tijd VEEEEEL rokjes kon maken.....
    en kijk daar ..........Haleluja... daar is Mme Zsazsa met een geweldig idee... Je maakt de hele dag weer goed, en de zomer natuurlijk. Laat maar komen die zomerzon!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. welwel3.5.10

    Ik teken de stiklijnen door tot tegen de rand en geef op die plaatsen een klein knipke in mijn stof zodat ik weet waar ik moet beginnen stikken (uw naden zijn immers niet overal even breed) Ha! Waarschijnlijk is dat omdat ik minder dan een keer per jaar naai en zoveel mogelijk hulptips moet gebruiken.
    Krijgt ge zo'n rokse over grotere borsten denk ge, want aan ritsen durf ik niet te beginnen !

    BeantwoordenVerwijderen
  33. En nu zit ik al zeven jaar te vloeken op dat stomme patroon dat telkens moet uitgeknipt worden, en blijkt het zo makkelijk te zijn! Merci Mme Zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Aha dan zal ik er eens aan moeten beginnen seg ! bedankt Mme Zsazsa.
    Schoon stofke ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zo tof! Rokjesmaand :-) En zo'n leuke foto!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. mag ik het in drie woorden zeggen...mooi, mooi,mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  37. jawel,... na wat misbaksels na het werken met patroontjes uit knippie (en niet meer wetend welke naad ik waar had bijgetekend), ga ik vanaf nu ook voor het bijtekenen van naad op patroon, merci voor de bevestiging!! en dat van dat hoekje... dat is toch wel weer ingenieus!! en nog iets... mama polkadot is inderdaad een bijou(ke) (ook voor mij wou ze een stukje van die prachtige stof missen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. - Woehaha een rok over uw hoofd trekken, dat kan ook alleen maar van u komen é?

    - Ik snap geen snars van heel die uitleg. Ik teken die naden gewoon bij met mijn zoommeterke en dat gaat supersnel.

    - Ik wil helemaal gene rechte rok. rechte rokken zijn voor rechte mensen en ik ben een peer. Ik ga dus voor de uitgeschuinde versie die ik niet over mijne kop ga trekken.

    - Toch merci voor den uitleg zenne!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. LOL voor de rok over de kop, dat zou bij mij ook niet gaan, veel te dikke borsten (haha eens zien wat dat gaat doen met uw google-analytics-zoekwoorden)

    En ik pleeg ook patroonschennis, ik knip de naad ook rechtstreeks als de papieren patroondelen er nog ophangen. Ik schat gewoon 1cm en ben er nog nooit bedrogen uitgekomen. Ik had van u toch meer luïgheid verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik heb hem herlezen in wakkere toestand en begrijp nu dat ik het gewoon hetzelfde doe. Straf, dan ben ik dus ook lui.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een rokje over mijn hoofd trekken is niet zo m'n ding. Maar die theelichtdingen op je stof zetten in plaats van alles vastspelden ga ik precies toch eens proberen ...
    De stof knippen vind ik altijd het minst leuke van alles en er kruipt bij mij ook altijd het meeste tijd in ...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Woehoe, stiften dat is dus de oplossing! Ik heb geleerd om dat op te spelden (met naad bijgetekend) en dan te knippen terwijl dat papier erop ligt. Dat is altijd schots en scheef omdat ik bang ben dat ik er anders in knip. Merci voor de tip!
    En voor de rokjesmaand. Ik kijk al uit naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ela éla...niet te veel stoefen met mijn 'toffigheid'...ik heb geenszins ambitie om gans Vlaanderen te voorzien van stof ;-).
    't Staat U goed zu, dat stofke en dat rokske.

    En ja, zoals Ella al zei...ik ben zo'n seut die na het vastspelden van het patroon op de stof overal netjes 1cm naad bijtekent, alle hoekjes en symbooltjes merkt met een draadje, krijt gebruikt om de naadlijn over te zetten...enzovoorts enzovoorts. Ik heb nogal een serieuze afwijking precies, want ik word daar warempel heel 'zen' van. Het neemt veel tijd in beslag, maar ik heb het mij nog nooit beklaagd...alles klopt precies bij het ineenzetten van het kledingsstuk en zo heb ik het graag.

    Maar ieder zijn manier he zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ah, dan ligt het niet aan mij dat met krijtjes werken zo moeilijk gaat, ik gebruik ook stift of bic.
    Hoeveel meter stof had Polkadotjes dan wel liggen van die stof, 2 meterkes hier, een meterke daar....
    ik heb nog nooit meer als 2 meter van dezelfde stof gekocht

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Leuk, leuk, leuk......

    Ik h eb je genomineerd voor een award, kijk maar op mijn blog!

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een bucolisch tafereeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. I love the fabric of your skirt! I'd love to have some!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. ik vraag me nog steeds af waarom ik niet zo'n leuk naaitalent heb... :-(

    Ik wil ook zo'n rokje!!!!

    Misschien moet ik het nog maar eens proberen, maar of we dan een rokje zullen krijgen is nog zeer de vraag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wauw, rokjesmaand - leuk idee!!!
    Mijn dochters willen graag nog een gehaakt rokje, dat is weer een ander verhaal en zeker niet in één avondje klaar. Misschien maar eens de naaimachine afstoffen - goed plan!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Anoniem12.5.10

    Wat een geweldig rokje!! Welk patroon gebruik je hiervoor? Ik heb nog niet zo heel veel naaiervaring en zou graag een rokje willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Zeg, waar komt dat supercoole patroonpapier vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Marie Danneels20.11.13

    Ik heb nog niet zo lang geleden uw blog ontdekt maar het is echt de max. Wat u ons allemaal vertelt, aanleert, soms echt wel grappig en plezant om lezen, I like it ! Naaien doe ik (nog) niet maar het kriebelt ongelooflijk.
    Vriendelijke groet van blije volgster Marie.

    BeantwoordenVerwijderen