dinsdag 11 januari 2011

De assemblage

assemblage

1. Stik al de beleggen aan de schouders aan elkaar.

belegJe kan ook een beleg zoals dit maken, als je toch een beleg aan hals en armen maakt is dit waarschijnlijk het properst.
Stik hier ook de schouders aan elkaar.
Gebruik deze vorm van beleg enkel als er een rugnaad is én stik het beleg er aan voor de rugnaad dichtgaat!
Of vergeet dit en doe gewoon verder.
Kijk bij Tante Hilde voor de foto's.





2. Als je met een rits werkt zet je nu de rugpanden aan elkaar.
3. Zet de rits in de rugnaad, ik vind deze manier gemakkelijk, u misschien een andere.

jurkje 2Als je jurkje twee maakt, doe je deze twee stappen er nog tussen.
1. Naai een paar cm naar beneden op de originele middenvoor, daar heb je normaal gezien een merkteken gezet.
2. Leg dit goed plat, let op: de naden komen iets onder de hals, dus niet tegen forceren en stik vast op persvoetbreedte,





4. Naai de schouders van rug- en voorpand aan elkaar met de goede kanten op elkaar.
5. Leg het beleg zoals op de tekening, plooi de overschot aan de rug naar binnen en stik volledig rond, te beginnen door de twee lagen beleg, rugpand en rits. Het omgeplooide flapje zet je later vast met de hand, of je doet alles meteen op deze manier.
Knip de hoekjes weg en knip de naad in tot op 2 mm van de naad.

6. Draai het beleg naar binnen en stik het vast, of strijk goed plat.
7. Naai de armbeleggen vast, knip de naad in tot op 2 mm van het stiksel.
8. Leg het kleedje met de goede kanten tegen elkaar, flap de belegskes van de armen naar buiten zoals een mouw en stik de volledige zijnaad dicht.
9. Draai het beleg weer naar binnen en stik het weer vast zoals in stap 6.
Leg alles goed en stik in de naad van de schouder zodat alles mooi blijft zitten.
10. Stik de zoom onderaan en klaar!

Meer is dat niet ze.

18 opmerkingen:

  1. Anoniem11.1.11

    Ik dacht eerst: amai, da's een lang kleedje. Tot ik nog eens keek en zag dat er na dat allerlaatste pijltje op de tekening niet "200 m" stond maar, jawel,... Zelfs met twee ogen kunt ge er dus fameus nakijken, blijkbaar.

    Dankuwel ende merci voor de duidelijke uitleg! Daar gaan wij ons in feb/maart eens op storten, zie :-) (voorlopig is het nog voldoende koud om eerst nog wat "winterspul" te fabriceren).

    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :D Dat maakt het maken van het jurkje weer wat gemakkelijker voor iemand die nog niet lang naait. Zoals mezelf XD

    Een hele dikke merci voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij kan zoo goed uitleggen. Ik heb geen meisjes, maar dit komt op mijn to do lijsje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duidelijke uitleg. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat met afmetingen en maten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat met afmetingen en maten?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marleen, je moet daarvoor naar de post van 5 januari kijken hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, jammer dat ik geen dochter heb...
    Op mijn blog staat een receptje dat volgens mij prima in het zsazsa weekmenu zou passen. Heeeeeerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volledig geïnspireerd door jouw blog begin in vandaag aan mijn eerste naai-les :) ik hoop binnenkort de mooie dingen die jij hier voorstelt ook te kunnen maken!! groetjes Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begon gisteren aan jurkje 1. Maar ik merkte dat er iets fout is aan de uitleg, of ik doe waarschijnlijk iets fout ;)
    Ik heb eerst de achternaad en rits gedaan. Daarna het beleg in 1 stuk. Maar dan kan ik het niet meer omkeren. Deed ik iets fout of moest ik het beleg in 1 deel eerst aanstikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh verdorie neen, want het rugpand zit aan elkaar!
    Dan moet je de rugnaad later doen, dus het beleg er aan stikken voor de rugnaad dicht gaat.

    Allee, merci om het uit te testen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allé, dan ga ik het beleg maar in 2 delen doen, moet ik alleen het beleg in 2 knippen en hoef ik niet de rits opnieuw te stikken ;) Lui hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn jurkje begint echt mooi te worden!!! Alleen zit ik nu vast bij het beleg????? Dat snap ik toch nog niet helemaal (lees: ik snap er nougatbollen van)... en hoe je dan de goede kant mooi krijgt??? De rits was no problemo en vr een eerste keer nog redelijk te doen :)
    Gelukkig heb ik morgenavond naailes en kan ik eens bij de naaijuf horen hoe ik het kan doen?
    Alvast bedankt en ik post het resultaat zeker nog op je flickr!!
    Tante Tie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voila, het eerste zsazsa kleedje is nog niet goed droog of ze heeft het alweer aan! Ze is er dus heel blij mee. Ze wil alleen nog zakjes erop. Maar hoe die er ooit op gaan komen als ze het kleedje de hele tijd aan wil... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mme Zsazsa, ik heb een vraag! Ik ben van plan het kleedje met de plooi te maken. Het wordt een katoenen kleedje. De zijkanten, moet ik dat eerst zigzag stikken vooraleer ik ze aan elkaar zet? Ik heb nl geen overlockmachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zie hier, het kleedje met de plooi! http://meijrabrunet.blogspot.com/2011/02/een-passend-kleedje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem28.5.12

    Ik ben net begonnen met naaien (Ikea-stikmachientje!) en geniet al van deze blog!
    Ik heb het jurkje gemaakt voor een nichtje van een paar maanden oud (mijn dochter zelf is al 8) en er ineens een omkeerbaar kleedje van gemaakt, met twee knopjes aan de schouders. Mijn tweede creatie die op 1 avond klaar geraakte, na het cirkelrokje voor mijn dochter. Dankjewel voor de leuke site, An

    BeantwoordenVerwijderen