woensdag 23 maart 2011

Het Moestuinplan 2011

moestuin 2011

Vorige week woensdag maakte ik de moestuin zaaiklaar, daarna bestelde ik samen met de buurvrouw van nr 9 zaad bij Bolster en 's avonds bestelde ik nog wat op mijn eentje bij De Nieuwe Tuin, beide kwekerijen van biologisch zaad, die zelfde week nog zat al het bestelde zaad in mijn bus.

Buurvrouw nr 9 en ik dachten diep na over welke groentes we dit jaar wilden verbouwen, we besloten volgens de volgende tactiek te bestellen: Alles bestellen wat we willen hebben!

Vandaag perste ik "alles" in een moestuinschema, een weldoordacht schema uiteraard, ik baseerde mij op het schema van vorig jaar, verwisselde wat dingen, paste meer combinatieteelt toe en voila, hier boven staat het resultaat, in mijn boekske staat er natuurlijk meer informatie, die vindt ge hieronder ook terug, let's see!

Ah ja, rond de moestuin staat een gemengde haag en de dingen naast de haag zijn aardperen, die zichzelf voortplanten gelijk konijnen.

vruchtgewassen
Het vruchtgewassenperk
Twee courgetteplanten, ook al weet ik nu al dat dat véél te veel gaat zijn, maar dan heb je zeker het goed formaat van courgette in de tuin. Voor de eerste keer een pompoen in de moestuin, andere jaren staat dat op de mesthoop maar deze soort heeft maar 1 m2 nodig en dan kan dat allemaal gezellig wat door elkaar groeien. Naast de pompoen komt een komkommerplant, ik zag dat vorig jaar bij Elza, dat groeide daar gelijk zot, ik wil dat ook!
De maïs staat zowat in de komkommerplant op die manier kan de komkommer de hoogte in en kan de rest verder doen daar beneden, tuinieren in 3D.
Links ook weer tomaten, ik kan niet zeggen dat het een groot succes is, maar we houden vol, dit jaar misschien eens met wat meer toewijding dan andere jaren. Pepertjes dat was al eens een succes dus dan doen we dat nog eens. Tussen de tomaten en pepertjes staat peterselie en basilicum, want die kruiden hebben een positief effect op de groenten, het verhaal van combinatieteelt, dat staat allemaal op het internet, ik heb dat ook maar gelezen.


bladgewassen
Het bladgewassenperk
Zoals elk jaar, Nieuw-Zeelandse spinazie, vaste waarde sinds 2006, toen gekocht bij De Nieuwe Tuin, sindsdien zaait zich dat zelf uit en verplant ik elk jaar het mooiste scheutje naar het bladgewassenperk. Daarnaast voorzie ik een stuk om al de sla voor te zaaien, nadien worden de slaatjes dan uitgeplant tussen de prei zoals ge ziet op het rechtste perk.
Snijsla en zomerpostelein zaai ik in rijtjes omdat dat makkelijk snijdt.
In de late zomer komt hier de veldsla en winterpostelein die dan heel de winter door voor verse sla zorgen.


koolgewassen
Het koolgewassenperk
Hier staan dan wel wat nieuwe dingen zoals knolselder, drie stuks voorzie ik, ik heb deze winter twee stuks opgegeten, dus dat moet ongeveer kloppen, waarschijnlijk kosten drie knolselders minder dan één pakje zaad, maar hey, er is nog de buurvrouw!
Dan broccoli, Chinese kool, tuinrapen en raapsteel, allemaal ouwe getrouwes.
Rechts iets nieuws, spigariello, iets broccoliachtigs in bladvorm te gebruiken als snijsla of als plant, ik ga beide eens proberen.
Nog raapjes en dan radijzen en nog eens raapsteel, uiteraard zaai ik niet alle radijsjes op dezelfde dag, elke week zaai ik een nieuw rijtje, zodat ik doorlopend radijzen heb en niet in één keer zes kilo radijzen moet opeten, hetzelfde verhaal voor raapsteel, snijsla, ed.
Bietjes en wortelen zaai ik wel gelijktijdig omdat die dun en dik lekker zijn.


peulgewassen
Het peulgewassenperk
Links de peultjes en rechts de bonen, de bonen laat ik klimmen tegen maïs die ik voorzaai in de veranda zodat het plantje stevig genoeg is om de snellere bonen aan te kunnen. Ook weer combinatieteelt, de maïs helpt de bonen en de bonen zorgen goed voor de maïs, keischoon.
De peultjes laat ik klimmen tegen iets van draad en stokken, ofzo.


aardappel
Het aardappelperk
Met allemaal aardappelen, ah ja

wortelgewassen
Het wortelgewassenperk
Met dezelfde klassiekers gelijk altijd, pastinaak, venkel, snijbiet, knoflook, ui, bietjes en uiteraard wortels, de snijbiet staat redelijk dicht op elkaar zodat de planten teveel als snijgroente kunnen gegeten worden en de andere uit kunnen groeien tot volwaardige plant.
Tussen de wortels staat ui, dat hoort zo, dat zou u al moeten weten.

Zo, de moestuin 2011, het lijkt alsof ik al gezaaid heb.

En geloof me, ik weet dat dit lijkt alsof ik gestudeerd heb voor landbouwingenieur, maar het is gewoon maar toepassen wat er achteraan het zakje zaad staat, echt waar!
Voor de How-to-start-een-moestuin-from-scratch-geïnteresseerden ga ik het iets ruimer uitleggen, momentje!
Nog vragen die dan moeten beantwoord worden?

39 opmerkingen:

  1. Ziet er geweldig uit ... en wat doe je tegen slakken want zitten die niet voor je het weet de courgetten op te eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaaauuuww.. hier sta ik met grote ogen naar te kijken. Ik wist niet dat zo iets bestond.. dacht gewoon zaaien en oogsten! Maar, zo een plan staat me wel aan.
    Geloof me, laat het nog een paar jaar op je blog staan en ik maak er gebruik van (woon nu echter nog niet alleen..)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, wat met slakken in de sla? En hoe voorkom je dat de bloemen/ jonge vruchten van komkommer of courgette afkraken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ewel, je komt weer als geroepen. Deze week heb 'k m'n moestuin helemaal klaargezet zoals Mme Zsazsa dat voorschrijft. 6 perken met daartussen paadjes in boomschors. Nu nog de plankskes rond de perken zetten en dan kunnen we beginnen zaaien.
    Maar wat ik me nu al heel de tijd zit af te vragen. wat met vlakken die vrijkomen. Volgens de wisselteelt mag je geen twee keer op 't zelfde stuk zaaien. Dus moet er iets anders opkomen, maar wat kunt ge der dan nog opzetten? bijvoorbeeld als je de wortels hebt uitgedaan of de erwten. Wat zet je dan in de plaats? Toch iets uit een andere plantengroep? 't is waarschijnlijk zo simpel als wat, maar 't ziet er zo ingewikkeld uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken er niet zoveel van, maar horen tomaten niet in een serre? Ten minste, zo gebeurt dat bij mijn ouders. In de serre staan veel tomaten en wat komkommer en meestal ook paprika. En buiten de serre staat nog een mini-serre (een beetje tent-achtig, met stokken en een zeil) en daar staan nog meer tomaten in.
    Maar zoals ik al zei, ik ken er verder niks van, ik observeer alleen maar :-). 't Is omdat je schrijft dat de tomaten nog geen groot succes kenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik word hier groen... groener... GROENST van jaloezie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een keurige aanpak! Ben benieuwd of het een mini Villandry gaat worden! Het zaad van de Bolster is al jaren favoriet!
    Groeten aan bv 9!
    http://www.chateauvillandry.fr/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aja, de tomaten!Daar wij in dezelfde streek bivakkeren denk ik dat gij gewoon last heb van zo'n aardappelziektezchtige schimmel. Dan word alles vlekkerig zwart tegen de tijd dat de tomaten rijp worden.

    Afdekken helpt het best; serre-teelt dus of een soortement afdakje. Kijkt maar eens bij van die oudere boeren in d'n hof; geen sprietje onkruid en de tomaten onder zeil.

    Misschien helpt 't om, gelijk bij de patatten, een of andere vroege soort te kweken maar ik denk niet dat dat bij tomaten ook echt bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Brenda24.3.11

    Hoe groot is die moestuin eigenlijk? Klinkt fantastisch allemaal. Ik ga geinspireerd mijn eigen moestuin(tje) zaai klaar maken dit weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kunnen wij u ook inhuren om ons moestuintje in orde te krijgen? :-))) Ik denk dat ik 't ineens helemaal niet meer zie zitten..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat lijkt mij dat straks een heerlijke moestuin (zowel om te zien als om te eten).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve24.3.11

    En waarom plant ge zo dingen door elkaar, Mme?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Drie vragen...
    Ik lees dat je maar 2 courgetteplanten zet, ik heb er nu 7 opgekweekt...dat ga ik dus best niet doen zeker, ofwel hele dagen courgetten (vr)eten?
    Doen courgetten en pompoenen het goed in zandgrond?
    En zou ik ze al in de moestuin mogen zetten, of is het nog te koud 's nachts?
    Dank bij voorbaat Mme...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooit, als ik eindelijk een tuin heb, ga ik van al deze tips gebruik kunnen maken. Nu kan ik alleen maar dromen dat mijn radijsjes en pluksla in bloembakken zullen lukken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Merci! toch lijkt het alsof je hogere studies nodig hebt...
    Mijn vader (type oude boer met zwaar academisch verleden) heeft zijn tomaten gewoon in open lucht staan. Die doen het al jaren goed. Hij heeft er ook kerstomaten tussen staan en die zijn pas geweldig! Dan koop je nooit nog een bakje in de winkel.
    Ik kijk uit naar je uitleg voor dummies.
    Sarah, weer van de kempen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. je bent de schorseneren nog vergeten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, die zigzagprei, dat vind ik dus de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ma zeg, ik heb hier grote bewondering voor, echt hé. IK vraag me wel af hoeveel uren je daar zoet mee bent? En is dat dan rendabel?
    Ik heb absoluut geen groene vingers, integendeel: ik hààt het om mijn handen vuil te maken (vandaar ook alleen schorseneren uit diepvries hier). Ik ben opgegroeid in de stad, ik wijt het daar aan, ik kan daar niks aan doen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. de zaden van de nieuwe tuin zijn niet altijd wat ze beweren jammer genoeg, soms hebben ze geen groeikracht meer heb ik ondervonden, de groenten die je ter plekke kan kopen zijn super

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lynn, slakken vermoord ik.
    Echt, ik haat slakken, ik strooi van die biologische korrels die niet slecht zijn voor egels (maar hier zitten geen egels), uiteindelijk gaan de slakken toch dood bij elk ding dat je probeert, dus dan neem ik gewoon het makkelijkste.

    Oontje, geen enkel idee, ik heb dat nog nooit meegemaakt.

    Vrouwtje, ja idd iets uit de andere gewassengroep, opnieuw wortels of bietjes of zoiets en dan op het eind van het seizoen een groenbemester, dat staat hier ergens uitgelegd, zoek maar eens op groenbemester.


    Nele, er zijn ook buitentomaten, maar ik denk dat serretomaten toch altijd iets lekkerder zijn.
    Het is hier geen succes omdat er er te weinig naar om kijk, dan liggen de tomaten op de grond ed.
    Ze hebben dus geen last van ziektes alleen van mij.

    Brenda, 9 op 9 ongeveer

    Marijke, tuurlijk, maar ik ben wel onbetaalbaar :)

    Sewing Bee, LOL ge gaat idd beter een diepvries aanschaffen. :)
    Het is nog te koud, wachten tot midden mei.
    Ge moet de grond héél goed bemesten, dan lukt dat wel.

    Mieke, ik heb daar eigenlijk geen klagen van, maar ik koop daar alleen de speciallekes, de klassiekers koop ik bij een "echte" kwekerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. jawadde, respect! Groene vingers, das een feit dat zeker is!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. U doet dat zeer goed zo moestuinen ontwerpen! Ik leg er mijn tekeningske eens even naast om nog wat inspiratie op te doen.

    Ik heb een moestuin van vergelijkbare grootte en heb vorig jaar ook openluchttomaten gegroeid. Heb ze volledig hun vrije gang laten gaan (geen stokken om omhoog te groeien), behalve dan om hun oksels uit te pitsen (tuinierterminologie!) en ik vond de smaak tien keer beter dan die in de serre...

    Wat is uw successpercentage van openluchtkomkommer? Dat is bij mij nog nooit gelukt.

    Heb een geweldig recept voor een chocolade-courgettecake als ge van uwen overschot aan courgette wilt afgeraken...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. buiten de paar opmerkingen over verplanten.. zaait ge dat rechtstreeks op zijn plaats ? of eerst allemaal in de veranda ?

    ik heb tot nu toe altijd gewoon plantjes op de markt gekocht..
    want twijfel over zaaien.
    Dat is toch altijd zo'n gedoe ?
    nu heb ik bvb bloemetjes en die moeten elke dag buiten/elke nacht binnen .. pfffff..
    of misschien moet ik eens kijken naar zo'n glazen bak ?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Als ik al geen tuiniergoesting had, zou ik het hier zeker krijgen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Krijg spontaan zin om mijn achtertuintje ter grootte van anderhalve postzegel om te spitten en te veranderen in een moestuin. Waar wij dan moeten zitten als we buiten eten of waar de drie koters moeten spelen weet ik nog niet ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Check! Dat van die maïs en boontjes neem ik mee mijn eigen groentenhof in!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. goh, mocht ik niet fultime werken dan begon ik ook een moestuin! meter , inmiddels 93 jaar, zou heel content zijn want ze zaagt me de oren van mijn kop omdat ik geen groenten in mijn tuin heb staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een vraagske over de nieuwzeelandse spinazie: wat bedoel je mee 'dat zaait zichzelf uit' ? Wij hebben na de herfst alles uitgedaan en de grond omgespit, dus zal gewoon terug moeten zaaien...laat jij die planten dan staan in de winter?
    En enig idee wanneer ik mijn boterboontjes en snijbonen mag voorzaaien en uitzetten? Of zaai jij dat gewoon ter plekke?
    alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lotte, ik heb dat nog nooit geprobeerd die komkommer, maar bij Elza-D was dat een grellig succes.
    Dat recept moogt ge zeker geven!

    Ili, de meeste planten koop ik, zelfs prei.
    Ik kan er niet tegen dat ik zo'n kneusjes kweek en kwekers keigrote planten verkopen.

    Ingrid, ik zaai boontjes ter plekke, ik denk niet dat ze dat doen dat ergens anders voorzaaien eigenlijk.

    De spinazie vormt zaad en dat komt dan uit, maar ik spit wel niet, geen idee dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ook tips voor katten die denken dat uw moestuin een grote kattebak is?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. dat klinkt als een goed en lekker plan ! De nieuwe tuin is trouwens ook mijn zaadleverancier ( wat klnkt dat raar :-) ) , al is mijn tuin maar een fractie van de jouwe. Ik ben benieuwd naar de resultaten !

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ziet er goed uit! Heerlijk spulletjes uit eigen tuin. We hebben een aantal ha als eigen tuin, ook lekker!

    Ik wilde je nog even laten weten dat ik laatst het recept van je pannenkoekjes heb uitgeprobeerd! En ze waren zo heerlijk! Manlief en ik hadden nog nooit zulke lekkere gehad! Dus thanx x x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mme uw moestuinplan is een plezier om te lezen en naar te kijken!
    Staat uw moestuin in de volle zon? allee kan me aannemen dat het niet voor alle planten of groensel aangewezen is om in de volle zon te staan.. ik twijfel nl nog tussen vanachter in den hof daar waar de kiekens zullen komen maar daar is redelijk wat schaduw, of in de openheid van de tuin maar dat is dan toch in de volle zon.. (zuidgerichte tuin dus).
    Hopelijk lees ik uw antwoord voor ik er van t weekend aan begin (kwestie van op de juiste plaats te beginnen voorbereiden eh!)or

    BeantwoordenVerwijderen
  34. jazeker, nu we een nieuw huis zoeken wil ik wel weten hoeveel plaats jij voorziet voor je moestuin. Deze lijkt wel heel groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Als absolute beginner met net een nieuwe moestuin ben ik heel benieuwd naar de from-scratch tips! Ik heb al wel wat vragen: plant je dat allemaal zo in de grond? Of welke dingen moet je eerst in een kas oid opkweken?
    En heb je ook tips voor een kruidentuin en bloementuin voor de beginner?
    Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. OMG ik dacht ach zo'n moestuintje dat doe ik er wel even bij..... maar nu zie ik dit.....
    ik copy en past het maar naar mijn eigen moestuin in de hoop dat het helpt, kijk dan kan ik altijd jou de schulde geven, ha, dat geeft ook rust....

    wow volledig onder de indruk dus, ben zelfs al met kladje naar buiten gelopen om mijn vakken over te tekenen op het blaadje en ook een indeling te maken, zou het helpen???

    BeantwoordenVerwijderen
  37. :-)
    dat lijkt sterk op mijn moestuin...
    Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ga een moestuin beginnen in Frankrijk, maar help het is nu nog allemaal weiland. Kan ik dat gewoon omspitten? Of moet eerst dat gras afgevoerd worden. Weet jij dat?
    Enne ik ben zeer benieuwd naar het Dummy plan!
    Groetjes
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen