dinsdag 8 maart 2011

Week 10

Week 10
Week 10, de week met de andere helft van de witte kool, alsook de week van Het Oogexaam. 7 op 10 met een sterkte van 1.25, scoorde het vermaledijde linkeroog, dat wil zeggen in niet-oftalmologentaal dat ik met een bril op nog altijd niet geweldig ga zien. Het hoornvlies is te erg beschadigd geweest waardoor ik nu last hebt van een constante waas. Ach ja, er zijn ergere dingen, waas in uwe kop bijvoorbeeld.

Week 10 en de vorige week gaan ook de Zsazsageschiedenis in als de naaimachienloze weken, maar ... volgende week heb ik er twee, mijn oude getrouwe Pfaff, die nu een groot onderhoud krijgt en een spiksplinternieuwe Bernina overlock, keigeweldig!
Vanaf volgende week gaat ge hier wat zien, oelalaa!
Kan ik eindelijk Abel de harembroekskes geven die hij verdient en mijn onderbroekenepisode verder zetten want zonder overlock was dat nogal een gesukkel, ondertussen heeft Miss Stik het plezier van een zelfgemaakte onderbroek ook al ontdekt en ik voorspel dat binnenkort iedereen met zelfgemaakt ondergoed achter zijn bureau zit.
Tricot, here I come!

Maar er moet ook gegeten worden, uiteindelijk is dat hier niet mijn dagboek maar mijn weekmenumoment, en gegeten dat hebben we vandaag al gedaan, en goed ook al, het kan niet op. Er lag nog een halve witte kool in de koelkast en dat werd iets heel lekkers, sjans dat ik het niet niet weggegooid heb want blijkbaar gaat dat langer mee dan waarop ik gehoopt had.

In de zak: Pastinaak, wortel, witloof, courgette, bleekselder en koolrabi
Dinsdag: Gesmoorde witte kool met rookspek en rookworst en pastinaakpuree, een halve fijn gesneden witte kool koken in een halve liter kippenbouillon met wat gerookt spek en later wat rookworst en klaar, en echt lekker! De pastinaakpuree maak ik altijd met 3/4 pastinaak en 1/4 aardappels en dan gewoon koken en pureren gelijk bij elke andere puree. Super combinatie!
Woensdag: Krokante koekjes met witloof, peer en blauwe kaas en rauwe koolrabi met rozijntjes, geroosterde pijnboompitten en vinaigrette, uit vegetarisch genieten, nog maar eens een poging. De krokante koekjes zijn dichtgeplooide bladerdeegvierkantjes en het recept van de koolrabi staat er al.
Donderdag: Gebakken zalm met broccoli en dit aards slaatje.
Vrijdag: Ratatouille met gierstkroketjes en een platte kaas-bieslooksausje, vorige week zaterdag aten we een waanzinnig lekkere pasta met aubergine, deze week smokkel ik er weer een binnen, ook al is dat hoogstwaarschijnlijk niet meteen een seizoensgroente.
Zaterdag: ontbijt: pancakes met spek en/of blauwe bessen, ik ben een groot onderzoek aan het voeren naar dé pancake, ik testte al een recept of 5 en ik denk dat ik het heb, zaterdag dé ultieme test, pancakes met blueberry's en/of spek.
Avondeten: Canneloni met groenteragout en een slaatje met rucola.
Zondag: Chili sin carne met vanalles erbij, want ik heb zin om met een chipke zo'n berg chili op te scheppen.
Maandag: Rode linzenburger met yoghurt-muntsaus en pita-broodjes, ook heel lekker, kom ik nog eens op terug.

Voor nu, slaapwel en tot morgen!

Spreuk van de dag

20 opmerkingen:

  1. Eerst. Ik dacht gisteren nog aan jouw oog. Ik hoopte op geen bril maar nu lees ik dat het toch niet zo fantastisch gaat. Beloon uzelf maar met een schoon montuurke.

    Ten tweede, wat leuk mij vermeld te zien. Ik ben er ferm ingevlogen. Twee Maja'tjes zijn af, een bolleke en vier andere zijn half afgewerkt. Voor mezelf nog maar eentje dat ik nog wat moet finetunen, maar ze zitten verdraaid comfortabel. Geen afzakgedoe, waarvoor ik nochtans vreesde.

    Ten derde, wat heb je uitgespookt met de wortels? Ik heb intussen al een ferme collectie in de frigo en zoek nog iets interessanters dan een stoemp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, de wortels!
    Bij het avondetenbereiden schil ik altijd wat wortels om hongerige magen te vullen, dus daar verdwijnen die grotendeels in. Geregeld zit dat ook in een stoofpotje of een slaatje, maar meestal zo, geschild en rauw, uit het vuistje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die witloofflapjes uit Vegetarisch Genieten heb ik eens gemaakt en toen heb ik besloten dat ik de volgende keer toch de smaak wat zou opschroeven (meer kaas, wat parmezaan toevoegen, beetje walnoot misschien...). 't Is ook uitkijken dat de flapjes niet waterig worden - witloof voldoende stoven op voorhand en goed laten uitlekken. Zo, nu ben je gewaarschuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom zaterdag bij u eten, hè. Als ik het nu al laat weten, kunt ge rekening houden met de hoeveelheden. Ik ben een gemiddelde eter ;-). Man, dat ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een overlock maakt veel goed (heb er al jaaaaren 1 in bruikleen van mijn Chicken-partner en kan niet meer zonder), maar zo'n wazig oog is toch niet niks. 'Zie' dat de onderbroek niet scheef trekt. Is er ergens een patroon met spannende pijpjes voor jongens?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arianne9.3.11

    Naaien met tricot... dat komt precies op het goede moment! Drie weken geleden kocht ik in de kringloopwinkel 6 meter groene stretchstof en die moet/mag nog verwerkt worden in talloze lieve jurkjes, rokjes en vestjes. ;-) En beterschap met je oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk heel hard uit naar het ultieme pancakerecept van zaterdag!

    By the way: brillen zijn cool, maak je maar geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem9.3.11

    oeh? ik dacht dat jij wegens lui-igheid niet overlock-minded was?
    maar hey, enkel onozelaars die niet terugkomen op oude ideeen!
    en het onderbroeken verhaal : ik heb mij daar in het verleden al op gegooid, bestaan er daar slechte patronen voor!!! (of ik heb een afwijkend gat, dat zou natuurlijk ook kunnen)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en welk modelleke van bernina is het geworden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jonge sla, ik ga witloofsoep maken en vanavond bij een vriendin eten, de soep is voor Meneer Zsazsa want hij eet dat graag.
    Opgelost.

    Aliki, goed idee, ik ga eens een broek van Jef bestuderen.


    Anoniem, voor tricot hebt ge wel een overlock nodig hé, of je nu lui bent of niet. :)

    Veerle, iets ..800 denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. itisi leclerc9.3.11

    Op uw recepten ga ik zoals gewoonlijk niet reageren.

    Op uw oog wel, want 'dankzij' de oogproblemen van onze zoon snap ik de oftalmologentaal. En raakt het me wat ge schrijft. Koopt u idd maar een toffe bril, maar 't probleem is dat het daarmee niet helemaal opgelost zal zijn, hè. Rot, zeg! Veel goeie moed! Hebt ge al een idee hoe uw oog verder gaat evolueren of doen de dokters daar geen uitspraken over?

    En houden zo, hè, een hoofd zonder waas!;------)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. tijd voor een naaisel en uitleg van de burger natuurlijk, dat klinkt echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110309_086 in gevak van overproduktie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hueee,mag ik ook uw recept voor al die goede moed van je?halve dosis zou al fantastisch zijn ^-^
    ge koopt u toch zeker wel 'n FLASHY
    montuurke é !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oogjes laten laseren en je bent van het gezeur af!
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem10.3.11

    Ik naai bijna alleen maar met tricot maar ik heb geen overlock. Ik gebruik gewoon een kleine zigzag en kijk vantevoren of de stof niet ritst of rafelt. En dat is eigenlijk nooit. Het is niet zo proper afgewerkt maar daar ziet ge aan de buitenkant toch niks van he!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. kasenem10.3.11

    ik kijk al uit naar die onderbroeken en/of ander tricot-maaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  18. kasenem10.3.11

    ratatouille niet gevonden

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Yogi-tea...ook voor mij een echt verwen moment ;)
    Goeie moed met je oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Aliki: in de Ottobre van winter 2010 staat een patroon voor een jongensonderbroek (ik denk tot maat 122) en één voor een meisjesonderbroek.

    @Mme: en dat zicht heeft geen kans op extra herstel?

    BeantwoordenVerwijderen