De efficiënte moestuinier: Wat met al dat zaad?

ZsazsadenlijstZsazsadenlijst

Ergens in de garage, tussen een hoge kast met dingen en een machien dat ik nog nooit heb zien weten te gebruiken staat een kastje van 40 op 40 cm en 1 meter hoog. In het kastje twee plankjes met daarop vijf van deze wijnkistjes. Persoonlijk leeggedronken.
In die kistjes zit mijn hele moestuin. In eentje alle peulen: tuinbonen, peultjes, erwtjes, struikbonen en stokbonen. In een ander alle pompoen-, courgette- en komkommerzaad. In nog een ander alle bloemen. Ge snapt het wel, zo dus vijf bakjes vol.
Dat lijkt nu misschien wat triestig voor dat zaad, maar toevallig zijn koud, donker en droog de ideale omstandigheden om zaad te bewaren.
Ik ben daar zo maniakaal in dat ik probeer om de tijd dat het zaad uit zijn beschermde omgeving moet, te beperken. Doelgericht stap ik op de dagen dat ik zaai naar het kastje, haal het juiste kistje eruit, schuif het deksel eraf en heb dan nog maximum vier seconden nodig om het zakje te zoeken. Want dat zaad zit natuurlijk alfabetisch gerangschikt. Weinig dat Marie Kondo dáár op aan zou te merken hebben.
Die kistjes gaan al wat jaren mee, in 2013 breidde ik niet alleen mijn moestuin, maar ook mijn zadencollectie uit. Dit bakje werd deze collectie. En niet alleen de manier waarop ik mijn zaad opberg veranderde doorheen de jaren, ook de organisatie er omtrent werd wat aangepast. Deze met de hand ingevulde fiches werden excelbestanden die ik afprintte en in mijn moestuinagenda plakte.
Elk jaar pas ik de excelfile aan en print ik de laatste versie af.
Nu vraagt ge u misschien af waarom? Terecht (ik hou van kritische geesten)! Maar dit is wel echt geweldig efficiënt, mensen! In plaats van elke keer je wil zaaien al uw zaad overhoop te moeten gooien ga ik door mijn fichekes.

Schermafbeelding 2019-01-21 om 09.01.16

Zsazsadenlijst
Eind januari. Wat kan er al gezaaid worden? Ha, nog geen bonen!
Dat wist ik nu eigenlijk wel van buiten, maar januari is dan ook geen moeilijke maand wat bonen betreft.

Omdat stilstaan achteruit gaan is deed ik er dit jaar nog een schepje bovenop. Als ik die fiches al zo geweldig handig vond, hoe gelukkig zou ik dan wel niet worden van een echt boekje! Een boekje met alleen mijn zaad. Geweldig.

Zsazsadenlijst
Ziet ne keer.
Geluk in een boekske.
Bijna tachtig pagina's zaaiplezier.
En omdat dat ook nog niet genoeg was voorzag ik voor elk zakje zaad ook nog eens wat plaats voor de raskenmerken, hier staan de dingen die ik altijd vergeet en dan moet gaan opzoeken. Maar er is ook plaats voor wat notities, is deze pompoen/ui wel of niet lang houdbaar. Wat is de lekkerste sla, is deze biet goed bestand tegen de vorst of niet, enz.

Zsazsadenlijst
Zsazsadenlijst
Zsazsadenlijst
En omdat een lijstjesmaniak niks is zonder inhoudsopgave, voorzag ik daar ook ruimte voor.

Zsazsadenlijst Ik weet het, het is overdreven.
Maar wel leuk!
En handig!

Ge wilt dat nu ook hé?

Zsazsadenlijst Zsazsadenlijst Dat kan geregeld worden!
Het enige dat je moet doen is jouw boekje hier downloaden, recto-verso afprinten en op de een of andere manier binden. Ik deed dat met naald en draad. Maar als uw naaimachien nog op tafel staat zou ik dat ook zo durven doen. Ge ziet maar, ge kunt nu niet verwachten dat ik al uw problemen oplos.
Het boekje dat ik voor jullie voorzag heeft 10 invulpagina's, meer kunnen er natuurlijk altijd afgeprint worden.

Hebt ge uw boekje afgeprint en ingevuld, deel het dan ter inspiratie voor de andere moestuinmaniakken met de #zsazsadenlijst. Oh ja, dat gaat tof zijn!
Zijt ge nog niet uitgeprint dan heb ik nog de volgende dingen voor u!

Groentefiches
Moestuinkalender
Zaadzakjes
Etiketten

Hebt ge goesting gekregen om uw moestuin vanaf nu nog efficiënter aan te pakken dan is dit weekend in de Ardennen misschien iets voor u en blijf hier ook vooral volgen, volgende week ben ik er weer met mijn boekske Untitled Dan ga ik u iets vertellen over hoe ik al mijn bedden zo efficiënt mogelijk plan!
Adios moestuinamigo's!