maandag 12 juli 2010

Tuinieren vanuit de zetel

Onder de boomIk ging eigenlijk vanalles anders doen, maar ik ben in de zetel verzeild geraakt dus laat ik dan maar van de nood een deugd maken en u wat foto's laten zien van de afgelopen dagen.

Ten eerste is het veel te warm (geweest?) om onder onze nieuwe tweedehandse zonnetent te zitten (34° in de schaduw, geen zucht wind) en grepen we terug naar het plekske onder onze enige (echte volwassen) boom waar af en toe wat wind is en echte schaduw.

Niks zo zielig als één boom trouwens, ik zaag al een eeuwigheid voor een hangmat, maar we hebben alles al geprobeerd en een hangmat krijgt ge echt niet gehangen in één boom.


Bessen
Ten tweede heb ik het toch niet kunnen laten en tijdens de hittigste hittegolf van alle vaste planten verpland, maar ze schijnen te overleven, het stukske vrijgekomen grond is nu weer bewoond, de bosbessen van de bessentuin mogen hier doen wat ze ginder niet deden, groot worden en bessen geven, want dat laatste lijkt mij nogal evident.
Tussen de bessen staan de Mara des boisaardbeien van in een van de kruidenbakken en daaronder ligt stro als mulchmateriaal én zacht bedje voor de toekomstige aardbeien.

Tegen de afsluiting komen nog wat klimmende bessen zoals braambessen en Loganberry's en die krijgen gezelschap van bosaarbeidjes, maar dat is voor in het najaar.
Als ik mij kan bedwingen tenminste.

't Zal toch geen waar zijn hee
Maar wat ik eigenlijk wou laten zien is dit, ziet ge het?
Links onderaan.

Juist, de debiele duif heeft een nieuw nest, drie takjes en een stukske verdord onkruid, schuin boven de tafel, ik kan ze bijna aanraken, daar gaan accidenten van komen hé.
't Is toch godgeklaagd, twee kleine katten is nog niet erg genoeg zeker.

15 opmerkingen:

  1. Boe aan alle duivenmelkers die duiven zo tam maken dat ze niet meer schrikken van mensen die rustig een slaatje willen eten in hunnen hof en armzwaaiend de duif willen duidelijk maken dat haar aanwezigheid niet gewenst is en vooral het kakske niet.
    Geen extra dressing, aub!
    (Ik heb nu wel een heel lange zin gemaakt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ♥ ik zou ze eruit meppen, de loeders! ;-)

    ik zou bijna in mijn autootje stappen voor een kop koffie zo onder die boom!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was hier ook veel te warm...:)
    Debiele duiven zijn wél heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dat een duivennest of is dat het toupetje van H. Lotti? Die duif zal wel ergens anders gaan zitten koekeloeren eens jullie wat lawaai maken onder den boom. Denk je niet?
    Ik wil ook een boom in de tuin. Wij hebben alleen 2 ongeplande bomen teveel langs de kant: een eucalyptusboom (dachten dat dat een struik zou worden) en een krulwilg (een paastakje dat we willekeurig in onze tuin plantten).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duiven zijn zo dom, dat het weer grappig wordt! Maar die van jou slaat wel alles... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Debiele duiven zitten hier ook vaak te dichtbij (lees: binnen op de keukentafel!), zo'n grote tuinen zijn dan weer een zeldzamer goed in the city...

    Succes met de bessen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben een hangmat hangen in één boom, een uit de kluiten gewassen notenboom. Gewoon een touw aan één tak, andere eind aan de hangmat, ander touw aan andere tak, en andere eind aan de hangmat en klaar. :-)

    Lijkt me mits wat zoeken en proberen bij jullie toch ook mogelijk? ('k Zou zeggen: kom anders es kijken, we wonen toch niet ver van mekaar. :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat hebben we al geprobeerd, met hilarische taferelen als gevolg.
    Onze boom (es) heeft alleen stevige takken vlakbij de stam, al de rest zijn dunne takskes.

    Maar zeg eens, waart woont Liza dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. You've got mail. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hangmat, wat een zalig goed! Ik wil er ook eentje! Helaas staat er bij ons in de tuin geen enkele boom :(

    En geef het even de tijd, voor je het weet zijn je katten met de vogel gaan lopen en komen ze die trots aan je tonen en laten ze het arme beest midden in je woonkamer liggen. Of nog erger, als ze zelf nestjes hebben (vr vrouwelijke katten dan toch) dan vangen ze een muis, slagen die wat dul en laten de kittens er dan mee spelen. In je wóónkamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem13.7.10

    hoi,
    ik volg al een tijdje jouw blog als stille lezer, maar deze keer kon ik het toch niet laten om even te reageren. In Dreamland kocht ik enkele jaren terug zo'n hangmat met spreidstok oftewel hangzetel. http://www.dreamland.be/dreamland/static/garden/hangmat_450395_n.shtml
    Zo handig, zo relax! Dat ding hang je gewoon aan 1 tak op of in ons geval aan't plafond van ons overdekt terras. Mijn Lief wou/wil die zelf indoor ophangen, maar dat is toch over my dead body!
    Groetjes, Sarah
    PS: dankjewel voor de leuke blog

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem13.7.10

    'De Jefkes' van de zomer zijn echt hilarisch hoor!

    Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahahaha, ik uidig u nood! ^_^

    Die Jekes zijn écht altijd lachen hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een zalige plek om te zitten en niks te doen...behalve naar de debiele duif te turen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk om jouw moestuinverhalen te lezen!
    Groeten van een zuiderbuur!
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen