maandag 10 oktober 2011

Week 41

Week 41
Week 41, de week waar vorig jaar ook al een weekmenu voor werd samengesteld, dat gaat hier snel, niet te doen.

De week waarin ik nog een pompoen had -en nog meer onderweg-, een courgette of drie, veel spinazie, uiteraard hopen snijbiet en waarschijnlijk nog boontjes, maar daar heb ik overgekeken.
De week waarin ik ga proberen om zo veel mogelijk overdag te koken zodat ik mij rond een uur of zes volledig kan wijden aan De Rokken die nog moeten gemaakt worden, deze week werk ik Het Klokrokje af, in rekkende- en niet rekkende stof, moest het u interesseren. Daarna nog wat a-lijntjes en een lange rok of twee waar ik nog diep over moet nadenken en dan, dan is het Gedaan!
Of toch dat stuk van het verhaal.
Als je wil inspraak hebben in het rokkenaanbod voor vrouwen is het NU de moment om te reageren en anders om altijd te zwijgen.

Goed, het eten dan.
Na de zomerslaatjes komen nu de herfstslaatjes weer vanonder het stof, ik ben daar vorig jaar mee begonnen toen mijn koelkast -dankzij de de groentemanden- volstak met koolrabi, venkel, selder, bietjes, knolselder, allee noem het op, al die herfstgruwelen. Slaatjes dat was daarvoor iets met sla en euh sla eigenlijk, sla was toch wel essentieel.
Sinds vorige herfst is een slaatje een onbegrensd iets, het hoeft zelfs niet met koude groenten, maar daar kan ik nu geen voorbeeld van geven precies, er mag zelfs fruit in, alles kan zolang er maar dressing over gaat, ook al is dat een simpele citroen en wat lekkere olijfolie.
Een absoluut pluspunt is een mandoline en dan zijt ge vertrokken, een dikke wortel, zoef zoef, een halve venkel, zoef zoef, een komkommer, wat radijzen, wat selder, een stuk koolrabi en al de rest van de niet verlebberde koelkast. En dan de dressing, vandaag was het de luxe versie, een geroosterd pepertje (onder de vlam van de risotto), honing, mosterd, citroensap, olie en peper en zout, misschien nog wat verse kruiden en klaar, ge kunt niet beter hebben.
Slimmerds maken een half konfituurpotteke dressing zodat het heel de week meekan.

Maandag: Pompoenrisotto met salie, okkernoten, kastanjes en mascarpone. Herfst op het bord. Snij een halve pompoen in maantjes en wrijf in met een mengeling van olijfolie, korianderzaad, zout en peper en eventueel een gedroogd pepertje, laat zo'n half uur roosteren op 200°. Hak ondertussen wat kastanjes en okkernoten grof en strooi deze met wat blaadjes salie over de geroosterde pompoen en zet nog een kwartiertje in de oven.
Meng dit onder de risotto, wat mascarpone en/of parmezaan er over en klaar is kees.
Het eerste deel deed ik voor de middag zodat ik 's avonds als ik thuiskom met mijn gevolg alleen nog maar de risotto moet maken terwijl de pompoen weer opwarmt in de oven.
Dinsdag: Pompoen-geitekaasflapjes met sla/slaatje en misschien nog iets, want dat klinkt precies maar magertjes. De pompoenvulling maakte ik vandaag al, hier kan u zien hoe dat in zijn werk gaat.
Woensdag: Altijd weer een verrassing, ik werk echt en Mr Zsazsa kookt.
Donderdag: 's Werelds lekkerste lasagna (of lasagne, ik weet het weer niet) volgens Green Kitchen Stories. Op donderdag moeten we gegeten hebben voor vijf uur dus moet het snel gaan, deze week testen we of het ons lukt om op drie kwartier lasagna te verwarmen en redelijk deftig naar binnen te slaan zonder mottig te worden in de circusles.
Vrijdag: Iets met aardappels en zalm en mierikswortelsaus, iets gelijk dit maar zonder schorseneren, of zijn die er al? Mm, ik kijk daar wel naar uit, zo eens iets fris.
Weekend: Oh, help, een weekend zonder doel, maar ik ga nog op zoek naar een goed excuus om niet te moeten koken.

Allee, ik ga nog wat stikken, salut!

Ah ja, wacht!
Mijn juryleden zijn het oneens over de uitslag van De Transitievraag, u kan nog steeds deelnemen.

30 opmerkingen:

  1. Mme, voor mij graag een patroon van een rokske dat een te bol (niet meer zwanger) buikje en een te platte poep flatteert.Eeuwige dankbaarheid zal uw deel zijn. Stikt ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem10.10.11

    Zit er al een kokerrokske in? Een A-lijn met stolpplooi?Iets met gedrapeerde tricot? Hoge taille met een lange rij knoopkes in het midden?
    Asymmetrisch? Of is dat voor "Allemaal rokjes : act 2" ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja nog heel wat maaltijden in de tuintje;)) Goed geplant om dit alles te verwerken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh dat lijkt op mijn woensdag ;) Ge ziet, ik lees wel uw weekmenus he...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem11.10.11

    iets met een "paperbag" taille?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog een verzoekje:

    Een rokje voor
    - een buikje
    - brede heupen
    en... niet te moeilijk want ik naai nog maar 3 maanden.

    Alvast merciekes!

    Anja
    http://sterretje-sam.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor mij mag er wel een mooi zwangerschapsrokje in!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een rokje waarin ik 4 maten kleiner toon en 10 jaar jonger aub ;)

    Ik sluit aan bij Tampevere: voor een bolle buik en platte achterkant, daar zou ik graag een modelleke voor zien.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als we ons zegje mogen wagen, zou ik een A-lijn suggeren met 1 mooie grote plooi vooraan, die mooi dichtgeflapt blijft als je hem aanhebt ... zowat retro aandoend. Ik heb toch enige tijd gesukkeld op het patroon afgelopen week. Kwestie van dat andere te besparen he, en ik weet zeker dat jouw versie dan ook de moeite zal zijn en toch weer anders dan wat ik uitgeprobeerd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eten vóór vijf uur jong, dat is nog volop namiddag! Dan heb je 's avonds toch terug honger?
    Veel succes met de rokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor mij een rokje dat je aan je bovenlijf kan dragen en waar ze dan ook t-shirt tegen mogen zeggen. Als je er dan ook nog iemand bij zou kunnen leveren die het wil maken?

    Ik voel mij danig gediscrimineerd : ik draag geen rokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem11.10.11

    zwangerschapsrokje in tricot

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Mme Zasa,
    http://www.trendystyle.net/fashion/trends/winter-2011-2012/midi-rokken-jurken-winter-2011-2012/index7.html
    Staan er ook patronen in zoals de lange in beige met de knopen over de lengte van de rok?
    groet,
    impatience

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Graag een wikkelrok die tegelijk mooi afsluit en gemakkelijk beetje aan te passen is bij wijzigende omvang van taille of buik

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zotte mus11.10.11

    Ooh, heel graag een rok met hele hoge taille, met van die retroknopen! En misschien een onderdeeltje in het boek over hoe je een basisrok eenvoudig kan 'pimpen'? Met brochkes, riempjes, enz.? ' t Is maar een idee he! Veel succes! Kan niet wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het rokje11.10.11

    Nou, ik zou graag een rokje willen hebben voor brede heupen, maar juist een smalle taille. een A rokje, of kokerrokje met een beleg lijkt me leuk, want dan kan ik eens wat proberen met paspelband

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ah ja, ik ga ook voor een zwangerschapsrokje, dat zou super zijn. En in de Volkskrant van dit weekend stond dat 'midi-rokken' (zo tussen knie en enkel dus) de komende seizoenen helemaal in zullen zijn. Kwestie van actueel te blijven hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een zwangerschapsrokje lijkt me ook wel iets

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat ben je trouwens van plan met die hopen snijbiet?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mamachien11.10.11

    een kokerrok! zo eentje liefst met een hoge taille. beetje ouderwets, maar zo mooi (en tijdloos) vind ik. zit dat erin?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Anoniem11.10.11

    Zou ik zo curieus mogen zijn en vragen met wat voor een mandoline gij de groensels in schijfjes/staafjes/whatever snijdt. Ik heb er namelijk ook een (al "enechte" jaren maar ik ben er niet content van - ge kunt daar met uw bloot gat gaan opzitten en slijpen op zo'n slijpsteentje geeft ook niet het gewenste resultaat)
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem12.10.11

    ooohh een plooirokje voor grote meiskes graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oooh, een lekker zot asymmetrisch rokske graag. Zo met een slip aan de ene kant. Dat dan ook nog eens lekker uitwaaiert als je er je kleine en grote spruiten mee in de lucht rondzwiert.
    Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Voor mij graag een wat korter rokje waarin ik er toch niet uitzie als een wannabe tiener.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een stolpplooi rokje, met zakken?!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Uw gerecht van de dinsdag werd hier op woensdag gegeten ... "een topgerechtje" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dankjewel voor je antwoord een paar weken geleden op hoe zelf te beginnen met weekmenu's. het lukt nog niet zo heel goed om echt menu's te maken, maar ik zoek wel naar de seizoensgroenten die dan meestal wel een pak goedkoper zijn. Zo heb ik vorige week een hele hoop savooikolen in de diepvries gegooid :p

    De menu's zelf zijn nog wat moeilijk, gewoon omdat ik vaak nog wat vergeet, of ik later thuis kom of zo. Eigenlijk plan ik aan de hand van de boodschappen (collect en go) wat ik ongeveer wanneer ga eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem13.10.11

    Wat ik heeeeeel eeerg graaag nog een zou willen maken is een strokenrok (lang en/ of kort), zo'n zigeunerrokje dus. Is namelijk weer eens iets anders. Veel succes, ik kijk erg uit naar het boek! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  29. In navolging van Margo een paar berichtjes hieronder ben ik ook wel benieuwd naar wat voor mandoline jij gebruikt. Ik ben namelijk van plan om er één te kopen, maar 'k weet niet goed dewelke...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Geen idee eigenlijk, iets japans denk ik, ik vond dat nogal duur dus ik heb de degelijkste van de goedkoopste gekocht en dat was iets van een 26 euro meen ik mij te herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen