vrijdag 25 mei 2012

Fotoloos protest: Binnen een jaar of twintig

Iemand aan de bar: Mme Zsazsa, mm, neen, dat zegt me niks.
Jef: Ja dat was ons moeder.
Abel: Mja idd
Iemand aan de bar: Allee seg en jullie hebben haar dan al jaren niet meer gezien?
Jef: Neen, dat hebben we samen besloten.
Abel: Tja idd
Iemand aan de bar: En hoe komt dan dan, was ze niet lief voor jullie?
Jef: Jawel jawel, heel lief en ze kon ook heel lekker koken.
Abel: Mm ja!
Iemand aan de bar: Wat is er dan gebeurd?
Jef: Wel, ze had een blog
Abel: Mmhuh ja
Iemand aan de bar: Een blog begot, amai dat is ook lang geleden dat ik dat nog eens gehoord heb.
Jef: Ja een blog, en daar vertelde ze dan dingen over ons.
Abel: Mja idd
Iemand aan de bar: Allee dat is toch tof, welke moeder deed dat niet in den tijd?
Jef: Maar ze overdreef
Abel: Tja
Iemand aan de bar: Allee, vertel!
Jef: Ze postte foto's van ons, met lang haar, lelijke jassen en keibelachelijke broeken. Pasop, wij waren daar nooit mee akkoord hé, wij moesten dat aandoen van haar. Het liefste had ze dat ik mij kleedde gelijk een cowboy. De mensen zien dat graag zei ze. Echt ...
Abel: Jaja
Iemand aan de bar: Moh seg!
Jef: En belachelijke verkleedkostuums. Wij wilden dat helemaal niet! Een keer moest ik zelfs een prinsessenkleed aantrekken.
Abel: Ja?
Iemand aan de bar: Allee seg, en hoe is dat dan gestopt?
Jef: Wel op een keer heeft ze van hem een naaktfoto gepost.
Abel: Jaja
Iemand aan de bar: Maar seg, dat is er nu toch over!
Jef: Allee pasop, je kon niks zien hé, ze had een blad van de een of de andere plant op zijn ding daar gelegd.
Abel: Tja
Iemand aan de bar: En toen?
Jef: Wel, toen hebben ze bij Facebook haar account gebannen.
Abel: Mja
Iemand aan de bar: Facebook jong...
Jef: En toen is ze doorgeslaan hé.
Abel: Jaja
Iemand aan de bar: Straf
Jef: Ja, maar onvergeeflijk hé, dat was de druppel. Een naaktfoto seg!
Abel: Ja verdoeme!

51 opmerkingen:

  1. 't is toch wat met fb: borstvoedingsfoto's mogen al niet, slapende jongetjes met een vijgenblaadje dus ook niet.
    En als het vijgenblaadje een zwembroekje was, was er geen probleem zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha!
    een adamskostuum moet kunnen ! en ik heb recht van spreken !
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  3. F*ck Facebook, En LOL voor Abel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ocharm :) wat flauw eigenlijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig!!! Abel een man van weinig woorden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag de foto op mijn facebook en vond hem vertederend mooi. Toen las ik de reacties en daar word ik verdrietig van. Wat een bekrompen wereld is het toch en wat krijgen onze kinderen veel beperkingen opgelegd en dat gewoon omdat er zieke geesten rondlopen. Het zijn zij die in fout zijn en niet wij vind ik. Wij moeten onze kinderen geen schrik aanjagen en hun naïviteit niet afnemen. Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ik me nu afvraag: mag je zelf op facebook staan met enkel drie blaadjes aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kristel25.5.12

    Och, ik heb de discussie op FB met verbazing en ongeloof gevolgd. En na deze post te lezen doet het mij echt plezier dat je hier gewoon reageert op je eigen( )wijze manier. Blijf inderdaad gewoon jezelf, dat is de nuttigste les die je als goeie mama aan je kinderen kan geven. Go go zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een hilarisch gesprekje, maar wat een sneu verhaal erachter eigenlijk. Pfff, nou blijf maar lekker je zelf en doe wat je zelf goed acht hoor. Je hoeft er maar aan een verantwoording af te leggen, nou ja, aan twee (je kids dus, voor de duidelijkheid), of misschien drie (de papa).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. die foto was kei schattig en grappig! Jef en Abel gaan dat later zelfs kei cool vinden denk ik! pfff, de opkomst van de nieuwe preutsheid... da's pas triest..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ge bent niet langer een banneling, driewerf hoera! En ook: Mug, olifant enal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb de foto gezien, maar de reacties heb ik gemist. Hoe dan ook: mooie foto, en fijn gesprek hierboven. Niet op uw kop laten zitten, Zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kristel De Smedt26.5.12

    haha hilarisch!!! Blij dat je je niet in hokjes laat duwen! GO mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Den Abel is nog niks veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hilarisch!? Ik zag ze zo aan de toog staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jawadde dadde...Maar moeder toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Top geschreven en belachelijk fb!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Grappig geschreven :)... Jah... FB...
    Maar of ze dat daadwerkelijk zouden aan de toog vertellen, ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik dacht al, waar gaat dit naartoe...
    Een vriendin van me heeft dat een tijdje terug ook voorgehad... En het gekke van al, zij had het zelfs niet gezien op de foto dat er iemand iets 'te veel' bloot liet zien.

    Maar goed dat je het op je eigen manier weet aan te pakken... en het nog humoristisch kunt bekijken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. BIs dat echt van Facebook, had al verhalen gehoord van mensen die al voor minder bloot op Facebook gebannen waren.
    Wie heeft nu Facebook nodig,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Typen op een Ipad ... Niks dan miserie ( en typo's)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem26.5.12

    Beetje overdreven van fb,als je de foto niet wilt zien kun je die toch nog altijd wissen van je startpagina o.i.d. Als er zoveel keuzes zijn, dan hoeft fb zich er toch niet mee te bemoeien? Persoonlijk zou ik de foto ook niet plaatsen, maar je moet wel vrij in die keuze blijven zolang het om je eigen kinderen gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heerlijk en humorvol geschreven! Fijn Pinksterweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Volgens mij gaat dat tooggesprek geen 20 jaar meer duren :)
    En verder: we zien u graag en uw foto's minstens even graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. haha Geweldig verhaal! en Facebook...tja...blijft amerikaans he...haha

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Volgens mij gaat dat tooggesprek geen 20 jaar meer duren.
    En verder: we zien u graag! En uw foto's minstens even graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. lena lina26.5.12

    percies sally mann

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem27.5.12

    Ik snap die reacties eigenlijk wel... Wat als je kinderen er later echt zo over denken? Of wil je daar nu nog niet mee bezig zien? Wat zou je gedaan hebben moest je die foto ergens anders zien opduiken waar hij helemaal niet hoorde?
    Ik snap dat je graag vrijheid blijheid in het vaandel hebt, maar soms is erover er echt over en dan heb ik het niet op FB.

    Groetjes,

    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem27.5.12

      geheel met u eens!

      Anne

      Verwijderen
    2. Anoniem29.5.12

      De foto was ronduit schitterend mooi. Daar bestaat geen twijfel over. Dat je de foto post op je pagina voor je selecte groep van vrienden, dat kan. Dat je de foto post op een publieke pagina is ronduit dom. Bijna 5000 fans, zoveel mensen die de foto leuk vonden, waardoor die foto circuleerde op heel wat pagina's van mensen die je niet kent en die geen boodschap hebben aan mme zsazsa, hoe tof en leuk en plezant zij ook mag zijn.
      Dat de foto werd verwijderd, getuigt van resepct tegenover je zoon, van een bescherming tegenover je zoon. Onthou goed dat facebook de speeltuin is voor pedofielen! Je zou toch niet willen dat de foto aan de frifo van een of ande luguber mens hangt???

      Verwijderen
    3. Anoniem30.5.12

      ....je haalt de woorden uit mijn mond!

      Verwijderen
    4. Ik vroeg mij al af hoelang de foto het zou 'overleven' op fb want idd fb kan door iedereen geraadpleegd worden en ik zou toch ook niet graag ooit te horen krijgen dat één of anderen foto van mijn kindjes op een foute site of in foute handen terecht komt...

      Vroeger he dan dacht niemand aan zo'n dingen... dan liep iedereen aan't strand in zijn bloot gat, maar den dag van vandaag zie je er nie zoveel meer rondlopen!

      De wereld verziekt op deze manier een beetje ma sja...

      Zo deed ik vroeger in ons dorp NOOIT mijn fiets op slot en ging ik in mijn bikini en teensletsen naar den bakker, nu zou ik dat mijn dochters nooit laten doen...

      Jammer maar helaas de harde realiteit!

      En we moeten nie zeggen da gebeurt nie bij ons in de buurt, ik woon in een klein dorpje en vorige winter werd hier een poging gedaan tot ontvoering en int dorp hiernaast werd een pedofiel opgepakt die 6maand al een meisje van 15 en 17 misbruikte...

      Verwijderen
    5. raar
      het zijn altijd anoniemen die het meest commentaar hebbben

      Verwijderen
  29. ik heb de foto gezien en ik vond hem te schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. caroline27.5.12

    Ik vind het tof wat je doet en die foto was mooi en kunstig vond ik zelf. jammer van FB maar je blog is super...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem27.5.12

    Was 't geen vrouwemantel? ;)
    Blijf maar inspireren! En niet aantrekken die handel. Prettige zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  32. 't is en blijft een mooie foto ! Ik vind veel foto's van jongeren die half (of volledig) zat 'onnozele dinges staan te doen' veel aanstootgevender !!! Die zijn zeker geen voorbeeld voor anderen ! Maar nee, 'halfnaakte' kindjes zijn erger ! pas dus allemaal op met dit goede weer voor foto's van baby's en peuters in hun blootje in het zwembadje :-(

    Blijf gewoon je ding doen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. o nee toch, nou ja ik heb toch al nooit begrepen wat er leuk is aan FB.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. lol en doe maar gewoon verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Toevallig zag ik daarnet dit op Twitter:
    https://twitter.com/lowie/status/207462229312937985
    Ook verwijderd.
    Triestig. En de censuur/preutsheid zal er niet op verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Anoniem30.5.12

    Ik vind het bijzonder vreemd dat zoveel mensen het echt niet snappen. Facebook (en andere sociale internetmedia) is iets waar je bedacht moet mee omspringen. Mensen vergeten dat zo'n foto voor eeuwig is, ook al is hij er afgehaald. Dat is het internet. Simpel. Voor eeuwig.

    Dat je jezelf als volwassene halfnaakt op het internet zet, dat is jouw eigen zaak, al is het natuurlijk niet echt slim. Dit met je kinderen doen is gewoonweg not done. En er is echt geen vergelijk met je kinderen in hun blootje in je tuin te laten spelen of op het strand zoals iedereen zo graag weergeeft. Inderdaad, daar zijn ook wel perverten, maar internet is een volledig ander gegeven. Voor eeuwig, remember.

    Op internet zijn ook foto's van mijn kinderen te vinden.
    En ja, het kan best zijn dat er ook een foto van mijn dochter of zoon ergens aan een of ander prikbord van een pervert persoon hangt. Dat is triest. Maar ik zou het stukken erger vinden dat mijn dochter of zoon in de pose van mme zsazsa haar zoontje ergens hangt te prijken ... Als je daarin het verschil niet ziet ...

    Oh ja, een pervert ziet er niet pervert uit. Dat kan best de aardige en toffe man zijn in z'n hippe kostuum.

    Ik heb jonge tienerkinderen op facebook. Ik heb hen heel duidelijk gebrieft over wat kan en wat niet kan. Ik controleer hen ook sporadisch en wijs hen op dingen die niet kunnen. Dat is geen preuts gedrag, dat is geen ambetante moeder die haar kinderen niet wil loslaten ... Dat is puur om m'n kinderen te leren omgaan met sociale media. En overigens, ze weten dat ik dit doe. Vooraleer iemand oppert dat je toch ook niet in hun dagboek leest en hen op fuiven controleert, dat doe ik inderdaad niet, want dat is geen internet.

    En draai het ook es om: stel dat je 14-jarige zoon jouw halfnaakte foto op het internet gooit en die foto komt terecht bij al zijn 4.000 vrienden (!) die dat dan ook nog es gaan verspreiden. Dan zou je wellicht gehoopt hebben dat je toch maar die jurk met corrigerende onderbroek had aangedaan.

    Misschien moeten alle dames en heren die zo graag vrijheid en blijheid en zotte dozen-gedrag hoog in het vaandel dragen, hierover maar eens goed nadenken Er wordt hier geroepen dat het grappig is, dat het moet kunnen, dat facebook preuts is, ... Sommige mensen denken nu eenmaal wat verder dan hun neus lang is, en denken met hun verstand en niet puur met hun gevoel, op internet welteverstaan (als we alleen maar met verstand mogen denken, dan raken we ook nergens natuurlijk).

    Het ziet er misschien allemaal wel leuk en plezant uit om een beetje rebels te zijn, maar mensen, think twice!
    Laat ons leuke dingen posten, toffe foto's, ... binnen de privékring en op een goed beschermd profiel. En zelfs dan nog, denk na. Altijd nadenken. Voor eeuwig, weet je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja!
      En dt-fouten blijven er ook altijd op staan, wist je dat? Ook erg natuurlijk. (brieven, briefde, ge... idd)
      Zegt zij die ze bij de vleet maakt (maar ze wel zelf kan verbeteren op haar blog).

      Zolang ik het ben die hun naaktfoto's beheer, is er geen vuiltje aan de lucht. Als zij ermee beginnen, daarentegen, is het kot te klein natuurlijk.

      Verwijderen
    2. briefen [brie·fen], ww., briefde [brief·de], briefte [brief·te], gebriefd [ge·briefd], gebrieft [ge·brieft], brief, brieft

      Verwijderen
  37. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen