Ratatouille

RatatouilleIk heb een haat-liefde verhouding met ratatouille, als ik er aan denk dan heb ik er nooit zin in, maar als ik het gemaakt heb dan eet ik de halve kastrol leeg terwijl het nog aan het pruttelen is.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik ooit geconfronteerd ben met ratatouille uit blik of grootkeukens of zo.
Ik maak het ook iets anders dan normaal want ik vind paprika met vel waarlijk niet te eten, en gaargestoofde aubergine is ook maar half zo lekker als gegrilde, dus als ik veel tijd heb dan gril ik de aubergine, de paprika gril ik altijd.
Er zijn waarschijnlijk ook vaste hoeveelheden maar ik neem van de groenten die ik het liefst eet het meest.

Nodig 4 personen:
-2 rode parika's, gegrild en ontveld, op deze manier, de normale dus.
-2-3 kleine courgettes, in de lengte in twee, zaad verwijderen met een koffielepeltje en dan in plakken van 5 mm.
-1 niet te grote aubergine, in de lengte in twee dan in plakken van 5 mm, eventueel bestrooien met zout en laten uitlekken en afspoelen en dus eventueel gegrild tot hij zacht is en er streepjes op staan.
-1 grote rode ui, in ringen
-4 grote tomaten, of een brik tomaten in stukjes
-2 teentjes look, geperst
-verse basilicum en peterselie, gesnipperd
-zout en peper
-1 tl korianderzaad

-Fruit de ui in olijfolie tot hij zacht is.
-Voeg de courgette en aubergine toe, als je de aubergine grilt voeg deze dan pas op het eind toe.
-Laat de groenten wat sudderen tot de courgette zacht is, voeg olijfolie toe als het aanbakt.
-Voeg de paprika, knoflook, koriander en tomaten toe en laat een half uurtje pruttelen.
-Voeg nu de aubergine toe als je hem gegrild hebt.
-Zet het vuur af, laat wat afkoelen, kruid met peper en zout, strooi de basilicum en peterselie erover en dien op.

Lekker met krokant brood en een slaatje, rijst, vlees of wat koude kip.
Vooral lekker recht vanuit de pot met een glas wijn.