woensdag 5 januari 2011

Een Mme Zsazsajurkje

Jurkje

Het jurkje, u dacht toch werkelijk niet dat u zelf niks zou moeten doen?
Maar het is makkelijk, echt waar, dit moet echt lukken als je goed naar de tekening kijkt.
Zelfs zonder tekst is dit te doen, maar u krijgt hem er bij, voor niets!

Het enige dat u moet doen is de zsazsazilet afprinten en zelfs dat heb ik vergemakkelijkt, ipv blad voor blad af te printen via Flickr kan u hier alles met één muisklik in de juiste grootte afprinten.

Met de handleiding maakt u jurkje 1, hoe u het patroon van de twee andere maakt ziet u onderaan deze post. En hoe u alles in elkaar zet leest u hier een van dezer dagen. Als u er al niet mee klaar bent voor het hier komt te staan, ik ken u.

Goed, zet uw printer aan en start!
1. Neem de zsazsazilet over op papier.
Print alles, knip de gewenste maat uit, of leg de print onder het patroonpapier en neem de gewenste maat over.

2. Bepaal de extra lengte.
Als je al een zsazsazilet gemaakt hebt is dit makkelijk, doe de zilet aan en meet tot waar het jurkje moet komen.

3. Verlaag de zoom van het voorpand extra met 1,5 cm.
Als dat nodig is, mijn kinderen hebben buikjes (maar dragen wel geen jurken), hebben uw kinderen geen buikjes of snapt ge er niks van vergeet dit punt dan gewoon.

4. Teken onderaan de zilet zo'n zes cm uitschuining aan het rechte jurkje.
Maak een nieuwe zijnaad door een lijn te trekken van dit punt naar de oksel.

5. Rond de nieuwe zijnaad onderaan af.
Ongeveer een half centimeterke van de zijnaad en dan in een mooie vloeiende lijn naar de oude zoomlijn.
Als je dit niet doet krijg je een punt onderaan de zijnaad.
Begrijp je niks van punt 5, vergeet dit punt dan ook, als je straks de zoom stikt zal het een en ander duidelijk worden.

6. Teken bovenaan de hals bij.
Als je een andere hals wenst tenminste, zo'n schoon rond halske, zouden we dat niet doen?

7. Teken de naad.
Overal 1 cm voor een gewone naad of 1,6 voor een Engelse en onderaan meer, afhankelijk van uw zoomplannen.

8. Teken het beleg aan arm en hals.
Neem ongeveer de verhoudingen van de tekening over, zorg ervoor dat de kanten (3) die tegen elkaar komen (zie tekeningetjes tussen voor- en rugpand) precies even breed zijn.
Wenst u een mooie foto te nemen van uw afgewerkt jurkje zonder kind er in, zorg er dan voor dat het beleg aan de hals (rug) lang genoeg is, zodat je -wanneer het kleedje plat ligt- alleen beleg ziet en geen lelijke binnenkant. Maar dit is eigenlijk alleen van tel voor fanatiekelingen gelijk ik. Waarschijnlijk snapt ook niemand wat ik nu feitelijk bedoel, dus doen we weer gelijk in stap 3 en 5, vergeet het al maar.

9. Knip het patroon uit, leg op de stof, neem over en knip uit.
Hier vertelde ik daar al eens meer over.
Het patroon voor dit jurkje met beleg aan armen en hals bestaat uit zes delen.
-Voorpand: 1 keer knippen, tegen de stofplooi*.
-Rugpand: 2 keer knippen.
-Beleg hals voor: 1 keer knippen, tegen de stofplooi.
-Beleg hals achter: 2 keer knippen.
-Beleg arm voor: 2 keer knippen.
-Beleg arm achter: 2 keer knippen.


jurk 2Dat met de plooi
Doe alles net hetzelfde maar voeg aan de voorkant van het voorpand 5 cm (of meer) toe, duid aan (merkteken) waar de extra cm's beginnen.
Om te stikken, stikt u eerst een paar cm naar beneden vanaf het merkteken, plooi dit open, met het midden van de extra toegevoegde ruimte tegen het stiksel, vaststikken op persvoetbreedte en verder doen zoals u gewend bent en ik dus nog ga uitleggen. Haal wanneer het beleg tegen de hals zit het eerste stiksel weg.







jurk 3Dat met de biais
Denk vooral niet dat biais makkelijker is om mee te beginnen, ik ben een groot voorstander van belegskes.
Voeg om dit patroon te verkrijgen alleen een naad toe waar je de stofdelen tegen elkaar zet of geen biais wil hebben.
Sowieso moet er een naad zijn aan de zijnaad en schouders.










WTF is een stofplooi*?
Als de patroondelen uit één stuk bestaan -wat hier alleen het geval is bij het voorpand, in het rugpand zit een naad omdat er een rits in komt- worden die op dubbelgevouwen stof getekend, met de spiegelnaad tegen die vouw zodat je maar één keer moet knippen en meteen een dubbel patroon verkrijgt.
Bij stof met een patroon is het beter om eerst de ene kant te tekenen, het patroon te draaien en dan de andere kant zodat het motief zeker hetzelfde blijft.

Het rugpand van de jurkjes kan je ook op dubbelgevouwen stof leggen en uitknippen zodat je meteen beide patroondelen hebt met één keer knippen, deze keer moet je geen rekening houden met de stofplooi.

Next:
De assemblage
Voorbeelden 1, 2 en 3

55 opmerkingen:

  1. Aha, ik dacht het al! We krijgen ze alledrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Patricia5.1.11

    je bent een krak...en ik, ik wil een kleindochterke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chance dak zo'n trage ben, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauwh, super! Zal van pas komen hier! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sta hier in mijne pon ne vreugdedans te doen. Het is geen zicht maar WTH... Thanks x Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch geweldig zo'n handleiding waar je verschillende stappen kan overslaan als ge het niet begrijpt, ben ik helemaal voor! Als het resultaat dan ook nog oké is!?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben blij dat ik 3 zonen heb (ik krijg altijd wat ik wil ;), maar wat moet ik nu met mijn jurkjes-maak-goesting doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super! ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat leest als "doenbaar". Toch maar best eerst mijn lopende projectjes afwerken...maar alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Nu kunnen we aan de jurkjesmaand beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, geweldig!
    Gij gaat nog geschiedenis maken --> Mme Zsazsa; de vrouw die het (vrouw)volk leerde naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ok help, ik moet eerst nog voorbij het plooirokske zien te geraken... time is not on my site, maar aan de uwe precies wel hé! het jaloerse-alsmaar-arbeitende-volk dankt u ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super!

    Alleen zal het hier deze maand geen jurkjesmaand kunnen zijn, ik moet blokken voor twee grote examens eind deze maand. 't Zijn er dus om te bewaren en om op te watertanden want wat kriebelt het toch zo ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als de rokskes zo snel in mekaar staan als de zsazsagilet, dan gaat de kleerkast van dochterlief en metekind stevig worden aangevuld.
    Merci, merci, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha, ik was de hele tijd aan het denken: amai, da's wel een model waar ik niet me wegkom. Maar 't is dus voor kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook voor een leek met naaiambities klinkt dit als een projectje wat te doen is! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank u! Eerst deze eens maken ene.... kunt u ons daarna ook helpen aan een patroon van een wikkeljurkje? Zoiets als meisjesmama maakte..... alstublieft?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. schitterend, drie tegelijk! dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik maak één van deze jurkjes zeker voor mijn kleine nichtje wanneer die jarig is! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste Mme,
    asl u ooit van zin bent uw boeken hier te sluiten, gelieve ons dan ruim op tijd in te lichten, zodat we rap nog half je site kunnen uitprinten!
    Als ik een knoop kan aannaaien, begin ik aan uw creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig!!! Heel erg bedankt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Linderoos5.1.11

    Fantastisch gewoonweg! Merci dat ge dat allemaal met ons deelt.
    Ik heb al veel meer van je site geleerd dan een jaar naailes.

    Geen zin om naar analogie van "ons kookboek" een "ons naaiboek" te maken? :-) Ik zou alvast een gesigneerde versie bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb dat van die plooi tien keer gelezen, een papiertje gevouwen en ik snap m. fantastisch... ik ga aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super!!! en ik versta het, nog beter da, merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. tienie5.1.11

    joepie! dankjewel! daar ga ik... jurkjes maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. en ik die dacht dat we PDF patroontjes van de jurkjes zouden kunnen kopen...Om dat allemaal zelf te verlengen en te veranderen moet je toch al een beetje handig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. januari is inderdaad maand van het jurkje
    gevolgd door de piratenooglapjes in februari ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. maar kind toch, dat je met één oog zo'n schoon tekeningskes kunt maken!we hebben hier juist een nieuw 'petemeisje' en het komt prima van pas. bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. maar da zijn schoon tekeningskes, en dat met één oog...RESPECT!!
    we hebben hier een "petemeisje" en die patroontjes komen héél goed van pas!! ben trouwens dikke fan van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oeioeioei, ik wist niet dat mijn (allereerste)reaktie 'gelukt' was. 'k ben nog een bleuke, maar daar gaat verandering in komen zene!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Joepie! Ik vind dat een goed idee van Linderoos, een 'Ons naaiboek'. Ik zou dat ook onmiddellijk kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. da lijkt allemaal zo simpel hé voor jou, en ik maar zweten :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  32. A merci! Zo laat op de avond lig ik helemaal in n kriek! Zo hard moet ik lachen om uw jefke! Zelf woon ik, soms ten spijt, niet meer in belgie. En dan mis ik vooral...den echte humor. Dus merci! Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bedankt voor de patroontjes,
    En efkes voor JEF, je kan bij ons komen wonen, daar krijg je alleen maar spinazie ( of spruiten of witloof of ....) als je heel braaf geweest bent (en dan nog maar een beetje om te proeven)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. alle patronen en tips op de site zijn zo leuk... ik moet maar snel kindertjes gaan maken om ze ook met een geldig excuus te kunnen maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oooooh. Mega bedankt! We zijn zo verwend... Ik wens jou een heel creatief 2011 en heel gezond en heel gelukkig jaar natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. JudithG8.1.11

    Jij laat het idd altijd uitschijnen dat het heel simpel is, maar voor mij zal ook dit weer een heel karwij zijn! :-)
    Maar ik wil me er toch wel eens aan wagen!
    Al ga ik dan moeten hopen op nog even werkloos zijn! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. JOEPIE!!! Nen dikke mercie mme... wat een mooi cadeau vr onze nieuwjaar :)
    Ik begin met het A-lijntje en hoop snel te kunnen eindigen met het Biais'ke.
    als men resultaten klaar zijn post ik ze hier zeker!
    ohja, en "ons naaiboek" zal ik ook meteen kopen als het ooit zo ver komt :)
    thanxie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Oooo, ZsaZsa, over een dag of wat weet ik wat ik bak, een meisjesexemplaar of een jongensexemplaar ...

    met deez jurkjes moet het wel een ...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Oh mercikes!
    Ik zet het bovenaan mijn lijstje. Ik heb al het ideale stofje in gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. ajajaj mijn stofje geknipt maar geen extra cm om de 2 rugpanden aan elkaar te zetten.... en nu? wat dacht u van een kant 2 cm langer te knippen? want mijn stof wordt te kort om nog eens 2 rugpanden te knippen. Of waag ik het erop zonder stikwaarde?
    mijn belegskes vantzelfde.... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ja, knip één kant 2 cm langer, of probeer het zo en stik op 5 mm.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. ik probeer aan beide kanten op een halve cm te stikken. en de belegskes? een kleine marge of beter direct opnieuw knippen?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ah hetzelfde hé, anders past het niet aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. super patroontje!
    ik ga het proberen maken voor m'n petekindje! heb al veel leuke tips van je kunnen gebruiken! en heb de tekst al eens goed doorgelezen met de afgeprinte patronen er bij zodat ik het me kon visualiseren. Alleen vraag ik me nog af voor wat de afkorinten MV ZN en MR staan.. :s

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Kristien31.7.11

    Is dat eigenlijk normaal dat ge een uur tekent aan dit puike patroon - zonder het beleg weliswaar - want ik snap dat natuurlijk niet - en ik weet natuurlijk weer niet meer waar dat uitgelegd stond...

    Voor de rest kan ik alleen nog maar wezeloos voor me uitprevelen 'Dank je wel Mevrouw Mme Zsazsa'!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Anoniem5.4.12

    Wauw, wat een mooie dingen!!! Heb je ook patronen van kleedjes voor volwassenen?? :) Dit zou ik echt super vinden!! Ik heb je boek 'allemaal rokjes' reeds gekocht. En een boek 'allemaal kleedjes' zou denk ik weer een shot in de roos zijn!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Anoniem7.4.12

    Voor een leek als mij is deze site een openbaring. Het heeft me terug aan't stikken gezet. (veel heb ik nog niet gemaakt, maar de draagdoek is schitterend gelukt!). Een vraagje (komt misschien heel dom over): Hoe moet ik alles aan elkaar stikken? Wat eerst? Hoe moet ik die panden stikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Anoniem9.4.12

    Ik heb het gevonden! Dit is natuurlijk het deel 'patronen' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Heb net mijn 2e kleedje af:
    http://villaspeelmama.blogspot.com/2012/05/kleedje.html
    Mijn eerste was ik vergeten linken, bij deze nog:
    http://villaspeelmama.blogspot.com/2012/02/het-verjaardagskleedje.html
    Het eerste met een rits en het tweede met knopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Geweldig jurkje, maar die nu de hamvraag! Zou ik dit patroon ook kunnen verkleinen zodat ik t passend krijg voor een pasgeboren baby of raakt de verhouding dan zoek? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier was ik ook naar op zoek en ik vond bij de droomfabriek een maatje 56... Daarna 68, maar een62 valt dan zelf wel te tekenen volgens de verhoudingen van alle maten tgo elkaar!

      http://dedroomfabriek.blogspot.be/2011/07/gratis-patroon-babyjurkje-maat-68-tm-92.html

      Verwijderen
  51. Van dit jurkje word ik helemaal blij :)

    http://creasisters.blogspot.nl/2012/07/mijn-eerste-babyjurkje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ik heb al 4 fantastische jurkjes weten te maken, aan de hand van jouw patroon, Dank Dank!

    http://mammalous-kletst.blogspot.nl/search/label/MmeZsazsajurkje

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Marie Danneels20.11.13

    Echt wel heel sjiek en lief van u ! De max gewoon.
    Vriendelijke groet,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen